• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

My American Heart - Hiding Inside The Horrible Weather
Jaar van release: 2007
Label: Warcon Records
De eerste keer dat ik dit album beluisterde, werd ik hondsberoerd. De eerlijkheid gebiedt me er echter bij te vertellen dat ik enkele uren eerder onder volledige narcose was geopereerd, dus het is allicht een nawerking geweest van de operatie. Hoewel de eerste indruk belabberd was, heb ik het album dan ook een tweede kans gegeven en het schijfje een paar dagen later opnieuw in de cd-speler gestopt, waarbij de hernieuwde kennismaking gelukkig een stuk aangenamer bleek uit te pakken.

My American Heart is een Amerikaanse emo formatie waarvan de bandleden amper twintig jaar oud zijn en overwegend een Filipijnse afkomst hebben. In 2005 kwam het onopvallende debuutalbum The Meaning In Makeup uit. Sindsdien is Matt VanGasbeck de band als tweede gitarist komen versterken, terwijl producent James Paul Wisner op een aantal tracks keyboards heeft ingespeeld. Het gevolg is dat het vreemd getitelde Hiding Inside The Horrible Weather (‘schuilend binnenin het afgrijselijke weer’) een aanzienlijke groei laat zien. De emo jongetjes zijn volwassen geworden.

De twee beste songs staan aan het begin: Boys! Grab Your Guns en Speak Low If You Speak Love zijn opgewekte, dansbare en bijzonder hitgevoelige nummers. De punk rock van het titelnummer, de hard rock van There Are More Frightening Things... en de melancholieke pop van Fantasy smaken eveneens heerlijk. Bovendien bevat dit album, in tegenstelling tot het eentonige debuut, een drietal geslaagde ballads. Daarvan is het soulvolle Dangerous de meest opvallende.

Een sterk punt is de manier waarop de band wisselt tussen luide en zachte passages. De gitaristen laten op de juiste momenten een stilte vallen. Een andere kwaliteit is het prettige stemgeluid van Larry Soliman. Op het debuutalbum schreeuwde hij nog regelmatig, maar de screamo heeft hij achter zich gelaten. Een minpunt is dat de teksten vrij onbegrijpelijk zijn. Ze maken echter een oprechte indruk en nodigen uit om mee te zingen.

Als je houdt van emo in de trant van bijvoorbeeld Fall Out Boy, is Hiding Inside The Horrible Weather een aanrader. Wel is de cd met veertig minuten aan de korte kant, al bevat hij als bonus de videoclip van The Shake (Awful Feeling). Het schijfje blijkt in ieder geval een welkome aanvulling op mijn collectie te zijn. Zo zie je maar dat je niet altijd op de eerste indruk af moet gaan.

1. Boys! Grab Your Guns
2. Speak Low If You Speak Love
3. The Shake (Awful Feeling)