Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • Daniel González (Darksun) - 41
  • Heikki Pöyhiä (Twilightning) - 41
  • Huddie "Lead Belly" Ledbetter† - 134
  • Jarpen (Elvenking) - 44
  • Kita (Lordi) - 48
  • Louie Clemente (Testament) - 57
  • Melissa Bonny (Ad Infinitum) - 29

• Jimmy Bain (Dio) - 2016

KMFDM - Tohuvabohu
Jaar van release: 2007
Label: Metropolis Records
KMFDM - Tohuvabohu
Op 29 februari 1984 werd de band KMFDM opgericht door kunstenaar Udo Sturm en zanger Sascha Konietzko. Al gauw werd de muziek belangrijker dan de visuele kunst. Deze Duitsers vormden samen met andere invloedrijke acts als Ministry en het Belgische Front 242 het bewijs dat harde rock wél met minder subtiele elektronica vermengbaar was. De uitgebreide discografie bevat albums die meer neigen naar heavy metal, terwijl sommige platen gewoon electronic body music bevatten. Het nieuwe werkje is vooral een ontspannen en gevarieerde feestplaat geworden.

Het feest, getiteld Tohuvabohu, opent erg vrolijk met de meezinger Superpower. De metalriffs zijn niet militant, maar wel lekker strak en oppompend. De zang van Sascha wordt afgewisseld met de uithalen van de stoere Lucia en dankzij de heldere productie horen we elke synthesizerpartij en drumstukje loepzuiver. De songs zijn gelukkig erg afwisselend en variëren van een ode aan de speed metal tot lekkere danshits in de lijn van de eveneens Duitse band And One. En dan komen er ook nog substijlen als new wave, pop en dark wave langs.

Voor diegene die geen muziek kent van deze act is dit eveneens een goed beginpunt, want dit is het meest toegankelijke KMFDM album tot nu toe. Fans van eerder genoemde acts, maar ook liefhebbers van bijvoorbeeld Rammstein, Fear Factory, Marilyn Manson, Skinny Puppy en Nine Inch Nails kunnen hier misschien ook wel wat mee. Oja, vraagt u zich ook af waarvoor KMFDM staat? Bij deze: Kein Mehrheit Für Die Mitleid. Maar vraag me niet waarvoor dat staat.

1. Super Power
2. Looking For Strange
3. Tohuvabohu