Kronos - The Hellenic Terror
Jaar van release: 2007
Label: Xtreem Music
Kronos - The Hellenic Terror
Dit (voor)jaar salueren u en ik het oord van de wijnen, baretten en slakken met een zeer welgemeend “driewerf hoera!", want vanuit Frankrijk worden wij rijkelijk behaagd door de beste muziek. Wat dacht u bijvoorbeeld van Kronos? Deze samos-aanbidders, tussen de Franse druiven gehuisvest, broeden net zo lang op de kwaadaardige kant van de Griekse mythen totdat er plots weer luistervoer in de schappen ligt. Nu weer The Hellenic Terror. Toen Napoleon de bloeddorst had heruitgevonden werd deze ook maar meteen ingekapseld en de toekomst ingeschoten. Moet wel, want vandaag de dag hakt Kronos de oren met dezelfde overweldiging en bedrevenheid finaal in de pan.

De volle, hitte ademende en deemstere klanken van The Hellenic Terror onthullen wederom de minder gezellige kanten van de Griekse mythologie. U, die enigszins op de hoogte is van op z'n minst de globale inhoud van de meest bekende, kunt zich de zwartgallige gruwelen, de monsters en de genadeloze slachtingen geheid nog voor de geest halen. Welnu, vertaal dat naar muziek en u hebt ongeveer een indruk van wat Kronos u gaat voeren.
De obscure muzikale invalshoek verraadt sowieso al dat er geen warme appeltaart met rozijnen aan ten grondslag ligt. Kronos kiest bewust voor flink bulderend geluid, niet anders dan er van een Titaan te verwachten valt. Het tempo van The Hellenic Terror ligt hoog, de noten zijn diep, de productie zwaar en de dreunende grunt ramt net zo hard tegen uw schedelpan als dat de vuist van de Titanen dat op de poorten van de Olympus deed. Alles aan deze cd is solide, machtig, en zeer intimiderend. Nice!

In het gedonder wordt vervolgen op technisch vlak diepte uitgesneden, vocale nuances uitgehakt en een sierlijke aankleding, door de gitaren voortgebracht, volgt. Want ook bij een beast hoort min of meer een beauty, des te intenser is het contrast en de onderstreping van de macabere kant. Als deze nergens tegen afsteekt wordt het gauw een egaal boeltje. Maar nu kent de muziek zwenkingen en diversiteit. De solo in Ouranian Cyclops illustreert deze uiteenzetting naar behoren.

Met The Hellenic Terror ontketent Kronos een destructie van buitengewone proporties. De tot verbeelding sprekende gruwelen uit de legendarische Griekse oudheid wordt enkel recht gedaan, zo niet haast natuurgetrouw in kaart gebracht.

1. The Road Of Salvation
2. Bringers Of Disorder
3. ...Until The End Of Time