Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • Arve Heimdal (Crest Of Darkness) - 51
  • Dan Spitz (Anthrax) - 59
  • Donald Tardy (Obituary) - 52
  • Ilya "Alan" Piyaev (Psilocybe Larvae) - 50
  • Matt Devries (Chimaira) - 45

• Geoff Nicholls (Black Sabbath) - 2017

Obscurity - Schlachten & Legenden
Jaar van release: 2007
Label: Massacre Records

Obscurity - Schlachten & Legenden

Het Duitse Obscurity heeft in april zijn derde volledige album uitgebracht, getiteld Schlachten & Legenden. Deze Duitsers spelen melodieuze black metal en dat is zeker geen straf om naar te luisteren. Je hebt eigenlijk twee soorten melodieuze black metalbands. Bands die veel melodieuze passages in hun black metal verwerken, zoals Geist en Helrunar en bands die wat zwaardere stukjes black in hun overwegend melodieuze metal verwerken. Wat deze laatste groep vaak kenmerkt is het zoete, brave geluid, met sfeertjes die folk-achtig aandoen. Tot die laatste categorie behoort Obscurity.

Verwacht van Schlachten & Legenden geen spetterend of vernieuwend album. Wat Obscurity doet is al vele malen gedaan en ook wel beter. Dat is ook echt het gevoel wat je hebt bij het luisteren van dit album. Dit willen we niet nog een keer horen; bedenk eens iets nieuws, of doe eens iets origineels! Qua samenstelling is het album ook niet veel bijzonders. Er zit geen duidelijke lijn in de nummers en het album lijkt nergens naar toe te werken. Obscurity heeft het simpel gehouden. Gewoon een aantal leuke, catchy nummers op een cd zetten en klaar is Kees. Ondanks deze negatieve punten heeft Obscurity op muzikaal gebied toch wel iets te bieden, waardoor het album een prettige luisterervaring biedt.

Wat is dat dan wel niet? Vertrouwdheid met het genre bijvoorbeeld. Deze band weet hoe ze catchy, melodieze, naar folk neigende black metal moet spelen. De vocalen variëren van semi-rauwe klanken tot een meer bombastische stem, zoals in het nummer Skuld goed te horen is. Ook leuk aan Skuld zijn die zware, logge riffs die je af en toe hoort. Dit soort leukigheidjes hoor je regelmatig op dit album. Nooit lang, nooit te vaak en soms goed verstopt. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het vierde nummer, Die Letzte Schlacht, waarin een akoestische gitaar te horen is. Of het nummer Schatten, waarin heel even een klassiek stukje met een viool te horen is. Verder is het redelijk een dertien in een dozijn album, maar wel met enkele hoogtepunten, zoals het nummer Ruhm & Ehr’; een episch aandoend nummer, waarin op veel momenten onvervalste Amon Amarth-riffs te horen zijn. Het frisse, eigen geluid van Obscurity vormt daarmee een schril contrast. Erg leuk uitgevoerd!

1. Ydalir
2. Bergische Löwen
3. Götterdämmerung