22-10-2020

Omnium Gatherum - Stuck Here On Snakes Way
Jaar van release: 2007
Label: Candlelight Records
Stuck Here On Snakes Way is niet alleen het derde album van Omnium Gatherum, het is tevens uitgebracht door het derde label van de band en ingezongen door de derde zanger. Wie niet beter zou weten, zou vermoeden met een bijzonder middelmatige band van doen te hebben, maar gelukkig blijkt dat niet het geval te zijn. Dit album laat namelijk prima in het gehoor liggende, melodieuze death metal met een melancholische ondertoon horen, waarbij de band nog het meest lijkt op een kruisbestuiving van Insomnium en Mors Principium Est. Zelf noemt de band met name At The Gates als invloed. Vooruit.

Na enkele luisterbeurten valt vooral het uitstekende, gelikte gitaarwerk van Markus Vanhala en Harri Pikka op. In de beste Scandinavische traditie vuren zij de ene na de andere snelle riff en vingervlugge gitaarsolo op de luisteraar af, waardoor nummers als Into Sea, Undertaker en The Third Flame extra vet uit de speakers komen knallen.

Op instrumentaal gebied is er dan ook helemaal niets aan te merken op Stuck Here On Snakes Way. Hoe ironisch is het dan dat juist de nieuwe zanger (Jukka Pelkonen) de zwakste schakel is? Met weinig overtuiging blaft hij zich een weg door de nummers, die hierdoor aan kracht verliezen. Goed, de beste man is niet zo erg als zijn voorganger Antti Filppu (die met zijn bijzonder zwakke gerochel Years In Waste wist te degraderen tot een middelmatig werkje), maar hij voegt ook zéker niets toe aan dit album.

Wie van strakke, melodieuze, typisch Scandinavische, extreme ‘light’ metal houdt, kan dit album zeker eens een kans geven. Zeker als een wat matte zanger je niet al te veel stoort. Schop die kerel er voor een volgend album maar weer uit en leen desnoods een zanger van een van de vele uistekende bands die in Finland rondlopen, want een band met zulke rasmuzikanten in de gelederen verdient beter.

1. The Snake And The Way
2. Into Sea
3. Dysnomia