Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 4 februari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Haken
  • Harakiri For The Sky
  • Soen
    1 maart:
  • Nervosa, Warbringer en Warfect
  • Carmen R. Schäfer (Brainstorm) - 43
  • Eddie Jackson (Queensrÿche) - 61
  • Nicola Pirroni (Holy Martyr) - 46
  • Olaf Zissel (Tankard) - 54
  • Stuart Marshall (Dungeon) - 43
  • Vrangsinn (Carpathian Forest) - 48

• Dave G. Halliday (Hell) - 1987
  • Willie Dixon - 1992

Krypt - I Am God
Jaar van release: 2007
Label: Agonia Records

Krypt - I Am God

Vorig jaar besloten de leden van Tsjuder het bijltje erbij neer te gooien en elk hun eigen weg te gaan. Met een flinke discografie op zak, moet er genoeg ervaring zijn om iets moois te maken, zou je denken. Nag en Desecrator gaan het in ieder geval proberen. Beide heren hebben jarenlang ervaring in bands zoals Tsjuder, Isvind, Gehenna en Furze opgedaan. Een gedeelde visie op muziek en een afkeer van religie heeft hen dan ook doen besluiten om de band Krypt op te richten, waarvan de eerste uitgave nu verkrijgbaar is; de EP I Am God.

Dat Nag en Desecrator de ideologie en muzikale waarden van old school black metal hoog in het vaandel hebben staan, is te merken. I Am God is een knallend en traditioneel stuk muziek geworden, waar duidelijk elementen van Tsjuder in te horen zijn. Antireligieuze, duistere en agressieve black metal is wat Krypt speelt. Het openingsnummer I Am God zet de toon voor de komende twaalf minuten aan muziek. Een nummer dat verhaalt over de bevrijding van alles wat goddelijk is; de Apocalyps. De haat druipt van Nag’s stem af als hij zingt over het afwerpen van het goddelijke juk en de uiteindelijke nieuwe orde. De zang wordt ondersteund door Desecrator’s confronterende drumwerk en de typische Tsjuder-achtige speelstijl van Nag. Krypt is echter zeker geen loos geram en rechttoe rechtaan black metal. Beide nummers zitten vol met melodietjes, samples en ander leuks. In het tweede nummer, Jeg Hater Deg (wat Noors is voor “ik haat je”), komt dit het beste tot uiting. Waar I Am God een fel en duister nummer is, heeft de duisternis in Jeg Hater Deg plaats gemaakt voor een meer luchtige en speelse aanpak. Voor de Tsjuder-liefhebbers zal dit erg herkenbaar zijn.

Het moge duidelijk zijn dat ik wel te spreken ben over dit eerste werk van Krypt. Wie dat ook is, raad ik aan om de websites van de band en van Agonia Records in de gaten te houden. De opnames voor het eerste volledige album zullen deze zomer namelijk beginnen, dus wie weet kunnen we hem in het begin van het volgende jaar verwachten.

1. I Am God
2. Jeg Hater Deg

Reviewer: Erik