11-11-2019

Nightranger - Hole In The Sun
Jaar van release: 2007
Label: Frontiers Records
Nightranger - Hole In The Sun
Nadat ik vorig jaar de cd van Kelly Keagy had gehoord, was ik toch redelijk aangenaam verrast dus van dit album had ik toch wel hoge verwachtingen, al heeft Nightranger mij nooit echt zo geboeid. Deze band bestaat immers ook alweer ruim 20 jaar, dus ik hoopte op een dino-hardrock-cd met het melodieuze uit de eighties en een modernistisch sausje. Het laatste werk dateerde immers weer van 9 jaar geleden.

Opener Tell Your Vision is een sterke opener, voor Nightrangerbegrippen zwaar, met mooie riffs van Brad Gillis. Dat kan ik van Drama Queen helaas niet zeggen; poppy refreintje rond een rommelig gestructureerd nummer, waarin het lijkt of dit een samengelijmd nummer is, afkomstig van een aantal demonummers.
You're Gonna Hear From Me swingt van alle kanten dus ik weer vrolijk. Whatever Happened....tja dat vroeg ik me ook af; op het refrein na (en ik moest onwillekeurig aan de skaterock van Avril Lavigne denken) voor mij een overbodig nummer. Helaas, het komt vaker voor, maar het tweede deel van de cd is toch een stukje minder en van een gemiddeld niveau; zelfs de ballads (die ik normaliter toch zeer kan waarderen) doen het niet voor mij. Wat ook vaker voorkomt is dat er nog venijn in de staart zit; Wrap It Up is een echte ouderwetse stadion-rocker die het llive heel goed zal doen.

Al met al een album dat in mijn ogen te wisselvallig is om te spreken van een geslaagde comeback.Japan krijgt weer een bonusnummer in de vorm van het akoestische Don't Tell Me You Love Me en daar heeft de band letterlijk genomen gelijk in. Waarschijnlijk zal men in Amerika vinden dat de band weer uit haar as is herrezen, maar laat ik het maar Hollands nuchter houden.

1. Tell Your Vision
2. Drama Queen
3. You¿re Gonna Hear It From Me