• Nita Strauss (Alice Cooper) - 36

• Greg Lake (Emerson, Lake & Palmer) - 2016

Caedere - Promo 2007
Jaar van release: 2007
Label: eigen beheer
Caedere - Promo 2007
Code rood, waarde lezer, dat zeg ik u. Want u weet, waar voorschokken zijn, volgen uitbarstingen. Vulkaanuitbarstingen, sperma-uitbarstingen, aardbevingen... allemaal al eens verraden door de voorbode die de ramp komt aankondigen. Zaak van pure ernst dus, niet mee te spotten. En nu is het weer alarmtijd. Want een deathmetalarmageddon van eigen bodem heeft zojuist een voorschok geloosd.

Caedere komt namelijk met Promo 2007 aangestormd. En hoewel dit ogenschijnlijk onschuldig exemplaar (ik bedoel, hoeveel DM-orkanen hebben we de afgelopen tijd reeds weerstand kunnen bieden) maar drie nummers telt, zijn het drie waarschuwingsschoten die moeilijk genegeerd kunnen worden. Deze demo weet in nog geen kwartier tijd een zeer gestructureerde razernij te ontketenen waar menig band een flinke punt aan kan zuigen. Sjonge, dit wordt wat als de volgende full-length aan de opmars start.

Caedere is een band die overal aan denkt. Mokerende kracht staat voorop, maar niet ten koste van alles. Zelf zie ik deze band een beetje als de Suffocation van ons land. Caedere weet namelijk als geen ander met wervelende riffs, technisch spel, en een onstuitbare energieke performance, vol gewelddadige agressie, geweldig pakkende nummers in elkaar te kleien. Niks monotoon gedoe. Van gebrek aan een gezonde muzikale diversiteit is er geen sprake. De drie nummers op deze promo 2007 vormen een uitstekend team dat de kieskeurigste mekkeraar met gemak vloert.

Zo hoort goede deathmetal nou eenmaal te zijn. Uitstekend geproduceerd (niet te blubberig, niet te clean), voorzien van een vol, lomp doch duidelijk geluid (met een flinke US-tint) en een overrompelend, venijnig vocalenwerk en een leuk pakket aan solo's en riffs die de luisteraar zowel de huid afstropen als opzwepen, zonder de harde kern uit het oog en oor te verliezen. Het resultaat is uitmuntend, het wachten op een nieuw album wordt haast ondraaglijk. Sidder ende beef!

1. Need For Greed
2. Clones Of Industry
3. Scorn