• Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Vidres A La Sang - Endins
Jaar van release: 2006
Label: Xtreem Music
Vidres A La Sang - Endins
Waarde lezer, het is weer tijd voor een muzikale trip. Laat de aderen en neus maar even met rust en concentreer u op de oren. Want het zijn de oren die deze keer de deuren van uw denkbeeldige en gevoelsmatige vliegtuig vormen. Het vliegtuig, die u naar de ongekende oorden brengt waar muzikaal genot centraal staat en u weldadig zult kunnen baden in lyrische gitaarsolo's, u mee laten voeren door de soepele stromingen van het ritme en op uw surfplankje de pittige golven, opgebouwd uit robuuste noten, zult trotseren.

De oorsprong van dit alles wortelt in Spanje, waar de band Vidres A La Sang haar huishouden heeft. In het najaar van vorig jaar heeft deze band wederom een vuurpijl van leven afgeschoten en het twede full-length Endins herbergt de klanken waarvan een oorinjectie goed is voor bijna 40 minuten triptijd. Anders is het haast niet te omschrijven, want de bijna dromerige klanken van deze melodieuze deathmetal band laten uw hart niet zomaar onberoerd.

Ja, melodieuze death, u leest het goed. Maar let wel: Vidres A La Sang heeft niets, maar dan ook niets met het grote gros melodeath bands, veelal afkomstig uit Zweden, te maken. Deze band is uit hele andere houten gesneden. Het geluid van Endins is veel warmer dan dat van de meeste melodeath bands en het is ook veel constanter. Oftewel, de nummers zijn niet opgebouwd uit verschillende stukken die een nummer vormen (vaak springen met name de solo's bij veel melodeath echt uit het verband), nee, alle klanken zijn een heel logisch geheel met daarín een verscheidenheid aan geluiden. De gespeelde solo's zijn echt onderdeel van het nummer, in plaats van -stuk nummer-solo-stuk nummer-. Deze band draait en wendt niet met de sound, past geen nummerdorklievende breaks toe, maar zogt voor een zeer eensgezind geheel van muziek, zowel melodieus als behoorlijk sterk. De muziek van Vidres A La Sang is te vergelijken met zoete Spaanse wijn. Deze is goed en redelijk makkelijk te drinken vanwege de zoete smaak, maar smaakt tegelijkertijd heel vol, dominant en stevig en mocht u uitschieten, is een kater net zo'n feit als uw ochtendbolus.

Het geluid van Endins is mooi vol en ongecompliceerd en tegelijkertijd ook redelijk agressieloos. Dit is geen woest om zich heen maaiende, grommende en schuimbekkende band. Dit is een band die aantoont dat overwegend snelle en harde (deathmetal) muziek, neem bijvoorbeeld de nummers Identitat en Tots Els Paisatges Són Iguals, ook gewoon mooi kan zijn en oor en geest bijna letterlijk streelt. Dus wilt u eens lekker wegdromen onder het genot van een lekker wijntje en een toepasselijk melodietje, dan weet u nu wat de cd-speler moet eten.

1. Amb Tota Rancúnia
2. Els Límits De La Creació
3. Identitat