• Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

The County Medical Examiners - Olidous Operettas
Jaar van release: 2007
Label: Relapse Records
Soms is muziek luisteren moeilijker dan een kokosnoot met één hand pellen. Want als er iets een dubbele bodem kan hebben, dan zijn het wel de noten die ons dikwijls uit de slaap houden, voor darmverstopping zorgen en ons verder op allerlei verscheidene wijzen intregeren. Niets is zo complex of simpel als muziek, en laat het nou muziek zijn, waar ik het vandaag met u over wil hebben.

Muziek van The County Medical Examiners, welteverstaan. Stelt u zich eens voor, drie mannen op leeftijd die allen een baan in het ziekenhuis of mortuarium hebben en in hun vrije tijd (gebruikmakend van een pseudoniem) in een grindband spelen. Klinkt niet bepaald alledaags, waar of niet? Vervolgs is de muziek aan de beurt, in dit geval Olidous Operettas, want deze tweede full-length van de heren is zojuist een openbaar feit. Ja, de muziek, de muziek spelt en u denkt "hey...heb ik dit niet al eens eerder gehoord...?" De grind-klanken klinken een doorgewinterde metalhead niet onbekend in de oren, dat kan niet anders. En dan, plots, ontvlamt het lampje in alle hevigheid boven uw bolletje: Carcass!

En terecht. Want The County Medical Examiners druipt van de Carcass-invloeden. Het is nog nét geen Carcass-coverband, omdat een coverband meestal een eigen draai aan de bestaande nummers geeft. En wat The County Medical Examiners doet is eigen nummers spelen met een zeer dichte Carcass-benadering. Je hoort het aan alles. Aan de opbouw van nummers, de riffs, de smerige sound van Symphonies Of Sickness en de speeltechniek van Necroticism - Descanting The Insalubrious. Ook de hoes van Olidous Operettas neigt qua kleur en "design" wel verdacht veel naar de hoes van Symphonies Of Sickness. Kortom, Carcass op en top. Onmiskenbaar.

Nu maken de heren overigens geen geheim van hun Carcass-worship en komen open en bloot voor hun jatwerken uit. En dat zet de cd weer in een ander licht. Want had de band geclaimd de boel op eigen houtje te draaien, dan zou de cd er weinig genadig van af komen wegens overduidelijke plagiaat. Maar nu de muziek een openlijke eerbetoon aan Carcass is, kan er vanuit die invalshoek geluisterd worden en ja, ach, in dat opzicht is Olidous Operettas een leuke schijf die verrassend dicht in de buurt komt van een hoop nummers van het grote voorbeeld uit Engeland.

Wegens dit gegeven zal ik deze recensie cijferloos achterlaten. Maar wie een aardig potje Carcass-grind wil horen kan The County Medical Examiners gerust een slinger geven.

1. Casper's Dictum
2. Morgagnic Anatomics