19-10-2020

Rebel Meets Rebel - Rebel Meets Rebel
Jaar van release: 2006
Label: Locomotive Music
Rebel Meets Rebel - Rebel Meets Rebel
Totdat een botmongool hem van het podium schoot, was Dimebag Darrell de stoerste metalgitarist van de planeet. Naast schitterende solo’s schreef hij met de riff van Walk zelfs een kraker die zelfs de ultieme riff van Smoke On The Water deed vergeten. Tussen 1999 en 2003 zaten Pantera leden Dimebag Darrell, Rex Brown and Vinnie Paul af en toe in de studio om met de oude countryzanger David Alan Coe wat te experimenteren. Het project werd Rebel Meets Rebel gedoopt en het album verscheen in Amerika na de dood van Dimebag. En verkocht uitstekend. Nu krijgt de Europeaan ook de kans om het album op te pikken dankzij Locomotive Music.

En het is zeker de moeite om dit album eens aan te horen, want ik heb nog nooit eerder een crossover gehoord van pure country met pure metal. We vergeten voor het gemak even wat Carcass legende Jeff Walkers met zijn Fluffers heeft gedaan. De riffs van Dimebag swingen heerlijk en de stem van David past opmerkelijk goed met het betonnen metalgeluid. De eerste twee songs zijn uitstekend, maar daarna zakt het niveau bij vlagen toch wel iets te veel. Sommige songs zijn hoorbaar in een té dronken bui geschreven en als je deze nuchter hoort, frons je toch wel eens de wenkbrauwen. Niettemin hoort dit album in je Pantera-verzameling en is dit verplichte kost om je te amuseren tijdens een thuisfeestje. En alle respect voor oude rot David Allen Coe die na veertig jaar carrière het nog aan kan om met de grootste feestvarkens van Amerika te jammen. Stoere muziek, stoere hoes en stoere teksten.

1. Nothin' To Lose
2. Rebel Meets Rebel
3. Cowboys Do More Dope