10-12-2019

Pretty Maids - Wake Up To The Real World
Jaar van release: 2006
Label: Frontiers Records
In de jaren ’80 stond de Deense heavy metal band Pretty Maids op het punt van een grote doorbraak. Met Red, Hot And Heavy en Future World hadden ze twee uitstekende elpees gemaakt die zowel door de pers als door het publiek werd gesmaakt. Critici omschreven de sound van de heren zelfs als een sprankelende mix van Helloween en Europe. Optredens in het voorprogramma van Metallica, Deep Purple, Alice Cooper, Black Sabbath en Saxon volgden en er leek niets mis te kunnen gaan. Maar bij het derde album Jump The Gun liep werkelijk alles fout. Het album vol commerciële hardrockdeuntjes verkocht voor geen meter en de helft van de band ging lopen. Daarna volgde nog zeer matig succes en in 2002 geraakte onze Deense vrienden volledig in een grote financiële put door het bankroet van hun managementbureau. Toen het jaar erna bandleider Ken Hammer nog een hartaanval kreeg, werd de stekker er maar uitgetrokken.

Maar met Royal Hunt drummer Allan Tschicaja achter de kit heeft Pretty Maids zowaar een vermakelijke comebackplaat in elkaar geknutseld. Zanger Ronnie Atkins en gitarist Ken Hammer zijn er als vanouds bij en zetten beiden een puike prestatie neer. Ronnie zingt veel meer ontspannen dan de laatste jaren en voelt zich duidelijk goed in zijn vel. Gitarist Ken is volledig hersteld van zijn lichamelijke sores en trekt alle registers nog eens open. Het nieuwe materiaal bevat zowel stoere heavy metal songs (Brave Young Breed), rockballades (As Guilty As You) als hardrock meezingers (Wake Up In The Real World).

Er worden geen nieuwe wegen bewandeld, noch is er een enkele vorm van experiment te bemerken. Maar met deze collectie van fris klinkende en goed producerende songs heeft Pretty Maids wel zijn beste plaat gemaakt sinds 1987. Geen meesterwerk, maar wel een hartverwarmend album waar de liefde voor muziek vanaf afdruipt. Luister maar eens naar de cover van Deep Purple’s klassieker Perfect Strangers. Liefde!

1. Wake Up To The Real World
2. All In The Name Of Love
3. I Am The End