• Roy Bittan (Bruce Springsteen) - 73

• Natasha Shneider (Queens Of The Stone Age) - 2008

Relapsed - Into A Former State
Jaar van release: 2006
Label: MTM Music
Relapsed - Into A Former State
Als je Relapsed alleen kent als de naam van een platenmaatschappij en niet wist dat het ook een vierkoppige hardrockband is zal niemand je dat kwalijk nemen. Denk echter niet dat je hier met een stel beginnelingen te maken hebt. Zanger Danny Martinez en de gebroeders Marone (basgitarist Joe en drummer Rob) vormden namelijk eind jaren tachtig het redelijk succesvolle Caught In The Act (nee niet de boyband) waarvan midden jaren negentig een stel goede platen uitkwam. Later gingen ze onder de naam Guild Of Ages verder en nu is de naam dus veranderd in Relapsed. Gitarist Brian Mesa completeert de band.

Dat was de geschiedenis, nu de toekomst. Relapsed heeft met Into A Former State namelijk hun debuut afgeleverd. Op dit debuut horen we makkelijk te absorberen melodieuze hardrock, wat door de zang van Martinez zo nu en dan flirt met power metal. De muziek wordt gekenmerkt door meerstemmige refreinen, waarbij het jammerlijk is dat in sommige nummers de teksten wel iets te braaf op elkaar rijmen. Wat ook jammer is, is dat de band niet even een keer flink over de schreef gaat en dat de midtempo nummers allemaal iets te netjes in elkaar steken.

Voordat ik de positieve punten aanstip wil ik toch nog één specifiek nummer bekritiseren: I Want It All. Inderdaad, Queen's I Want It All. Is dit nummer dan zo slecht? Nee, totaal niet, de uitvoering is op zich heel behoorlijk en Relapsed geeft er zelfs nog een eigen draai aan. Het is gewoon jammer dat bands covers van zulke grote artiesten op hun album zetten, of de uitvoering moet zó spectaculair zijn dat de vonken er vanaf vliegen. Welnu, dat is niet het geval. Dus in het vervolg graag covers bewaren voor liveshows.

Afijn, dan nu de punten waarvoor Into A Former State wél moet worden aangeschaft. Ten eerste de eerdergenoemde uitstekende zang van Danny Martinez. De beste man is gezegend met een mooie stem en daarbij zijn zijn kwaliteiten als zanger zeker om over naar huis te schrijven. Verder schudt gitarist Brian Mesa werkelijk geweldige solo’s uit de vingers en ook zijn krachtige riffs zijn vaak een genot voor het oor.

Al met al hou ik toch een zeer plezierig gevoel over aan het luisteren naar Into A Former State, daar kunnen ook de genoemde punten van kritiek niets aan veranderen. Dit album is zeker een aanrader voor liefhebbers van bijvoorbeeld een band als Def Leppard.

1. Welcome To My Life
2. End Of The Line
3. Undone