01-10-2020

Fenris - Ordeal
Jaar van release: 2005
Label: Eigen beheer
Fenris - Ordeal
Soms heb je als recensent van die promo’s die op onverklaarbare wijze maanden stof blijven happen op je kamer. “Ordeal”, het tweede volledige album van de Nederlandse black metalband Fenris, is daar een prima voorbeeld van. Zeker onterecht, zo blijkt dus nu, aangezien de heren een erg aangenaam en professioneel album hebben afgeleverd.

Uit de discografie van de band blijkt wel dat de leden kwaliteit hoger in het vaandel hebben staan dan kwantiteit. Hoewel Fenris in 1997 al het levenslicht zag, duurde het tot 2001 voordat het mij onbekende debuutalbum “Offerings to the Hunger” werd afgeleverd. Vier jaar later volgde dit “Ordeal”, waarin de band laat horen vol goede muzikale ideeën te zitten. Dat uit zich in lange, uitgesponnen nummers met veel afwisseling.

Niet alleen agressie en felheid, maar ook emotie, melodie en sfeer zijn termen die tot het repertoire van Fenris horen. Het knappe aan dit album is dat deze afwisseling natuurlijk overkomt en bovendien door ieder nummer zit verweven. Het geweldige, ruim twaalf minuten durende openingsnummer “De Verschroeide Aarde” is hier een prima voorbeeld bij: de sfeer wordt heel rustig opgebouwd, waarna de genadeloze versnellingen des te krachtiger overkomen. Ook het nummer “Das Boot” weet deze afwisseling perfect uit te spelen door te beginnen met een filmscore-achtig gedeelte en vervolgens met ritmisch, Satyricon-achtig gitaarwerk toe te slaan.

Ook productioneel gezien valt er niets op het album af te dingen. Het materiaal klinkt transparant, maar eveneens krachtig. Door de sterke productie worden de sfeervollere passages bovendien niet bedolven onder een laag geluid. Kortom, met “Ordeal” heeft Fenris een uitstekend product afgeleverd, dat bij een grote variëteit aan black metalfans in smaak zal vallen.

1. De Verschroeide Aarde
2. Suffering Predestined
3. Chronicle Of Kings