27-10-2020

Gorilla Monsoon - Damage King
Jaar van release: 2006
Label: Armageddon Music
Gorilla Monsoon - Damage King
Het Duitse Armageddon Music is het meest onhippe platenlabel dat ik ken. Niet dat ze slechte bands in huis hebben, maar ze zullen nooit een trendsetter zijn. Ze hebben ook nog nooit een album uitgebracht dat niet eindeloos gedateerd klonk. Zo zie je maar dat nooit iets zeker is in het leven want Gorilla Monsoon is een up-tempo modern klinkende stonerdoomband, die wél eens een ruimer publiek zou kunnen aanspreken. Dit platencontract hielden ze trouwens over aan hun eerste plaats op de altijd vermakelijke Wacken Metal Battle van vorig jaar. Dat is best een mooi prijsje.

Ze halen hun inspiratie wel uit de oude platen van Black Sabbath, maar ze gaan vrij modern om met deze enorme brok muzikale erfenis. Loodzwaar klinkende riffs, een groovy basgeluid en stuwende druws maken dit werkje genietbaar. Horen we hier en daar ook geen Electric Wizard, Mastadon, Grand Magus en Pale Divine? Het mooie aan dit “Damage King” is ook dat de band ons niet met allerhande toestanden en trucjes probeert te overtuigen van hun kunnen, maar er gewoon rustig op los rockt. En dat is toch de essentie van rock?

Waarom moet iedereen dan toch niet dit album in huis halen? Omdat de composities nog niet zo op punt staan als bij eerder opgesomde bands. Hier en daar moet nog wat bijgeschaafd worden, maar ze zullen ongetwijfeld veel ervaring opdoen op de komende tour met Metal Church en Victory. Die hen trouwens ook naar België (Biebob) en Amsterdam (Melkweg) brengt. Probeer toch maar eens op tijd te gaan, want dit Duits kwartet zou je nog wel eens kunnen verbazen.

1. Declaration Of Damnation
2. Delay Priest
3. Night Of The Wolverine