27-10-2020

Morifade - Imaginarium
Jaar van release: 2002
Label: Hammerheart Records
Morifade - Imaginarium
De laatste jaren worden we overspoeld met bands uit Scandinavië. Vele black-, death- en powermetal bands uit het noorden bestormen metalland, waarvan het Zweedse Morifade er ook een is. Begin 1992 begon de band onder de erg onoriginele naam Gothic, maar gelukkig hebben ze dat toch veranderd. Nu, zo'n 10 jaar later, zitten gitarist Jesper Johansson en drummer Kim Arnell nog altijd in de band, en hebben ze hun tweede album afgeleverd, Imaginarium.

De band omschrijft zichzelf als melodieuse powermetal, en ik moet ze er wel gelijk in geven. Imaginarium is een erg melodieus album, met hier en daar wat rustigere nummers. Zanger Stefan Petersson heeft een typische powermetal stem, waar nog een beetje een zweeds accent in doorklinkt. Doordat er enig accent in zit doet de zang me toch wat denken aan Helloween en Edguy.

Het album bevat veel snel gitaarwerk en dubbele bass, en toch is het heel melodieus. Met opener Lost Within A Shade weet je in ieder geval gelijk dat het een powermetal band betreft. Ook Escape gaat lekker snel. Een erg mooi nummer is het langzamere Nevermore, wat een iets rustiger tempo heeft dan de eerste paar nummers. Alleen staat de zang hierin soms iets te ver naar de achtergrond gemixt.

De meeste nummers zijn toch lekker snel. Heerlijke dubbele bassdrum in onder andere In Martyria ondersteunt de best lekkere gitaarsolos. De ballad Revive For Awhile is heel anders dan de rest van het album, maar past er toch goed tussen. Het album sluit af met de snelle nummers Reborn en Whispering Voices.

Morifide is misschien niet erg origineel, maar dat zijn maar vrij weinig powermetal bands. Gelukkig weet de band wel een solide album neer te zetten, wat zeker het luisteren waard is.

1. Lost Within A Shade
2. Escape