Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

• Justin Broadrick (Godflesh) - 53
  • Louis Svitek (Ministry) - 59
  • Sander Gommans (After Forever) - 44

Psycroptic - Symbols Of Failure
Jaar van release: 2006
Label: Neurotic Records
Psycroptic - Symbols Of Failure
Scepters zijn er niet voor Jan Lul. Een statussymbool, vorstelijk teken of een Godse vlaag, hoe u het ook wendt of keert, een scepter staat hoog aangeschreven in het handboek der elitaire hebbedingetjes. Een ander verhaal is dat niet een ieder die een scepter bezit een scepter verdient, maar in dit geval hoeft u, waarde lezer, de geldigheid van dit attribuut niet in twijfel te trekken. Overigens staan scepters ook bekend om hun gewicht (veelal massief) en opsieringen. Een prima instrument om een hersenpan mee te kraken. De koninkjes van weleer waren wat dat betreft ook niet achterlijk.

De scepter van Psycroptic is in 2003 geheven. Met de 2de full-length “The Scepter Of The Ancients” stelde de band haar plekje in het deathmetalwalhalla veilig. Gaandeweg werd “The Scepter Of The Ancients” “The Scepter Of Psycroptic” en deze maand zwaait de band er weer lustig mee op los. “Symbols Of Failure” gaat 13 februari de wijde wereld in en buigen zult u onder het gewicht van deze scepter. Buigen of kruipen met diezelfde scepter in uw poeperd.

De nieuwe Psycroptic is een hele openbaring. Bent u “The Scepter Of The Ancients” net een beetje gewend, kunt u dit stukje muziek net behappen, thuisbrengen en accepteren, krijgt u dit op uw bord. Een duistere, snoeiharde en genadeloze schijf waar een miljard aan muzikale elementen, loopjes, riffjes, pingeltjes en dreunen met elkaar verweven zijn en rijkelijk in een geluidsstroperige muziekmassa gedompeld. Veel harder, intenser en donkerder dan zijn voorganger dondert “Symbols Of Failure” zich een weg in de oren van een met stomheid geslagen slachtoffer.

“Symbols Of Failure” is in alle opzichten een veel ruimer, voller en progressiever album dan al het andere dat Psycroptic voorheen heeft gemaakt. Om te beginnen is de oude kraai Mathew Chalk op de nieuwe muzikale telg verruild voor Jason Peppiatt, met een veel gewichtigere en flegmatieke grunt. Chalk werd om zijn veelzijdigheid geprezen maar op dit nieuwe meesterwerk komt de donkere en volle stem van Peppiatt veel beter tot zijn recht. “Symbols Of Faillure” is een uit de kluiten gewassen plaat waarop de nerveuze omschakelingen van grunt naar gekrijs naar gegrom niet meer zo goed passen. Psycroptic is een technische band waar een hoop gegoochel de boventoon voert en op “The Scepter of The Ancients” ligt dat er wel heel dik bovenop, waardoor ook de verspringende stem uitstekend in het plaatje past. Op “Symbols Of Failure” is de techniek nog altijd meer dan present maar heeft deze een warme jas aangekregen. Of een soort bindmiddel, denk aan ei en kaas in een oventaart. En deze is niet misselijk. Heavy, furieus en bruusk. Een zwarte massa die een hoop kunde omvat. En hier zijn de vocalen van Peppiatt weer meer dan op hun plaats. Ze geven het geheel gewicht en statigheid mee.

Ondanks de zeer technische inslag is dit album echter zeer goed verteerbaar. Veel techneuten in de metal vervallen in onoverzichtelijk gepingel en/of gedreun, Psycroptic houdt de boel interessant doch vloeiend. Het luisterend oor wordt meegesleurd in alle bochten, draaikolken en kurkentrekkers maar wordt nooit tegen een onverwachts botte hoek gekwakt. Psycroptic legt geen windeieren. Overal is aan gedacht en het resultaat is meer dan naar behoren.

Liet u Psycroptic vroeger liggen om de lucht tussen het kunde? Geef de band een nieuwe kans. Droeg u Psycroptic voorheen op handen? Laat u overdonderen door deze scepter en schrik niet. Psycroptic is nog altijd Psycroptic, nu alleen wat voller, ruimer, volwassener.

1. Alpha Breed
2. Missionaries Of A Future To Come
3. Merchants Of Deceit