• Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Dungeon - Resurrection
Jaar van release: 2005
Label: Limb Music Products
Dungeon - Resurrection
Zonde. Net nu de Australische power metal-band Dungeon voor het eerst Europa onveilig hadden gemaakt, heeft bandleider Lord Tim besloten ermee te stoppen. Met hun laatste cd 'One Step Beyond' had ik echt het gevoel dat de band aan de vooravond zou staan van een glansrijke carriére binnen de metalwereld. Maar er verlieten voor de zoveelste keer twee leden de band en dat was de laatste druppel voor Tim. Het laatste wat we van Dungeon krijgen, is deze cd 'Resurrection'. Het is een heruitgave van het debuut uit 1999 en die was nog niet verschenen in Europa. Omdat ze na de opnames van 'One Step Beyond' nog studio-tijd over hadden, werd besloten voor deze re-release het album maar helemaal opnieuw op te nemen.

Natuurlijk is Australie een continent dat, meer nog dan Nederland, vaak overgeslagen wordt door de power metal-scene. En hoewel dat de laatste jaren wel veranderd is, was dat zeker nog wel het geval in 1999. Dungeon moet echt gedacht hebben van: "Als Helloween, Iron Maiden en Judas Priest niet hier komen, dan gaan we zelf wel voor dat soort muziek zorgen". En zo klinkt 'Resurrection' dan ook. Recht-toe-recht-aan power metal met een flink stel ballen, die vergeleken met hun meest recente cd nog erg standaard is.

Toch kan deze cd in de catogorie 'blind aanschaffen' geplaatst worden. Want hoe standaard het soms ook is, het wordt wel op de manier gebracht zoals wij het horen willen. Vooral de gitaren klinken lekker bruut en melodisch tegelijk. Veel nummers zijn snel ('No Way Out', 'Resurrection' en het duizelwekkende 'Time To Die') en worden maar af en toe afgewisseld door wat meer ingetogen heavy metal-composities ('Wake Up', ook nog eens het meest afwijkende nummer). Dit is dus de laatste kans om nog wat nieuws van Dungeon in huis te halen en dat kan dus met een gerust hart.

1. Death From Above
2. Resurrection
3. Paradise