Artension - Sacred Pathways
Jaar van release: 2002
Artension - Sacred Pathways
Artension, een neo-klassieke en progressieve metal band, bracht op 14 januari 2002 haar vijfde album 'Sacred Pathways' uit. Dit is het eerste album sinds jaren waar de originele line-up (hun laatste album was Phoenix Rising uit 1997) bij elkaar kwam.

Vijf getalenteerde muzikanten, Vitalij Kuprij (Ring Of Fire) op keyboards, Kevin Chown (Magnitude 9, Tiles) op bass, Mike Terrana (Rage, Axel Rudi Pell) op drums, zanger John West (Royal Hunt) en Roger Staffelbach op gitaar, hebben opnieuw (en met succes) hun songs op het zilveren schijfje vastgelegd. Hun fans en progressieve metalliefhebbers worden door dit album ongetwijfeld getrakteerd op een muziek op hoog niveau. Vanaf het moment dat de promo cd (circa eind december 2001) in mijn brievenbus gegooid werd, verdwijnt het regelmatig in mijn schuiflade.

De vingervlugge Vitalij laat bij de (cliché) openingsintro 'Voyage to Nasca' zijn kunnen horen, waarna gitarist Roger, met two-handed tapping en arpeggios - riffs, dit afmaakt. Deze openingsintro wordt gelijk gevolgd door het nummer 'Your Victory'; een sterk nummer met een sterke compositie en spelkwaliteit. Luister goed naar de middenstuk waar Kevin Chown zich mee bewijst een goede bassist te zijn. Vanaf dit nummer worden de luisteraars regelmatig getrakteerd op een heerlijk gevecht tussen keyboard en gitaar die ontwikkeld is tot één van de opvallendste kenmerken van Artension.

'Running Out Of Time' is een groove nummer dat geopend wordt, a la 'Runaway' van Bon Jovi, door het piano-spel van Vitalij. Zowel bij dit nummer als bij andere nummers laat Mike Terrana horen dat hij niets voor niets tot één van de meest gevraagde (rock) drummers van dit moment behoort. Zijn spel is gevarieerd en hij komt echter niet geforceerd over, ondanks gecompliceerde stukken in de nummers.

'Sacred Pathways' is een mid-tempo nummer. Eén van de mooie momenten van dit album. In dit nummer vechten Vitalij en Roger eerst met elkaar, voordat ze in de middenstuk een pauze inlassen. 'Silent Temple' is een kort en rustig instrumentaal nummer waar de luisteraars door Vitalij's spel en sound naar de magische Oosterse sfeer gebracht worden. Het is eigenlijk een soort intro van het nummer 'The Emperor' dat qua tempo totaal anders is. Terrana maakt bij dit nummer goed gebruikt van zijn double-bass. Het is nodig ook want dit is één van de snelste nummers van de plaat.

Hoewel Vitalij samen met Roger Staffelbach min of meer deze band heeft opgericht, zijn John West en Vitalij echter het brein achter Artension. Dit duo is verantwoordelijk voor het schrijven van de meeste songs. Eén van hun mooie composities is de pianoballade 'Flower of The Orient' die afwijkend is dan de rest van het album. Hun gevoelige kant laat deze twee heren zien bij dit nummer dat ondanks de simpele tekst en commerciële zanglijn, geen "one of a millions" compositie bevat. John, een klasse zanger met een typisch hardrock geluid, beschikt over een warme stem die bij dit nummer zeker goed naar voren komt.

Dit album wordt afgesloten door een ingekorte (radio-edit) versie van het nummer 'Nightmare' dat naar mijn mening voor de single bedoeld is. Het is een sterk nummer, maar of dit een potentiële single is, twijfel ik er aan. Het ligt natuurlijk erg voor de hand om Artension vanwege hun techniek en instrumentale vaardigheden met bands als Dream Theater of Yngwie Malmsteen te vergelijken. Maar zij hebben in tegenstelling tot een hoop andere bandjes wel hun eigen sound weten te creëeren. Daar zijn twee redenen voor aan te geven; Vitalij zijn spel en de composities, met name bij het opbouwen van een nummer.

De tracklisting:
1. Voyage To Nasca (instrumental)
2. Your Victory