24-10-2020

Throwdown - Vendetta
Jaar van release: 2005
Label: Roadrunner Records
Throwdown - Vendetta
“Komkommertijd is een aanduiding voor de rustige zomerperiode, waarin weinig nieuws en handel is, omdat politici en veel anderen op vakantie zijn.” Zo luidt de omschrijving van internet encyclopedie Wikipedia. Van dit fenomeen hebben ze bij Roadrunner Records blijkbaar nog nooit gehoord, want de bands op dit label lijken deze zomer allemáál wel met een nieuwe schijf te komen. Ondermeer Madball, Chimaira en Obituary zijn al aan de beurt geweest en binnenkort volgt ook Opeth. Een andere zij het wat minder bekende band op dit label die ook de komkommers boycot komt uit Orange County. De band heet Throwdown, het nieuwe werk ‘Vendetta’.

Throwdown bestaat uit drie Amerikanen en een Canadees en is al sinds eind jaren negentig actief. In 2003 brak het kwartet door met ‘Haymaker’ en nu tracht men middels diens opvolger ‘Vendetta’ door te stromen naar de elite binnen de metal. Of dat ook daadwerkelijk gaat lukken is natuurlijk nog maar de vraag. ‘Vendetta’ klinkt opzich goed, zo niet uitstekend, maar heeft wel heel veel raakvlakken met grote broer Hatebreed. De mix van hardcore en metal die Hatebreed uitermate populair maakte wordt niet klakkeloos gekopieerd, maar er is hier zeker sprake van enig spiekwerk.

Voorop staat dat ‘Vendetta’ zonder twijfel een boeiende plaat is. Het album klinkt agressief en oprecht en het gaat Throwdown niet om het aantal verkochte exemplaren, de band heeft duidelijk een boodschap. De verschillen tussen arm en rijk en het eeuwig voortdurende gevecht daartegen is daar het duidelijkste voorbeeld van. Het titelnummer, ‘Burn’ en het aan Pantera herinnerende ‘Give My Life’ zijn stuk voor stuk heerlijke nummers die bovendien de potentie van Throwdown verraden. De songs zijn krachtig en zullen tijdens de optredens zeker voor de nodige pits zorgen.

Of het aan de productie ligt (Zeuss was zowel bij Throwdown als Hatebreed de man achter de knoppen) is een vraag die voorlopig onbeantwoord zal blijven. Feit is wel dat Throwdown er alles aan gelegen is een eigen sound te creëren wil het vermijden voor de rest van hun bestaan het etiket ‘Hatebreed na-apers’ te dragen. We zullen zeker nog meer van deze band horen, ‘Vendetta’ biedt daarvoor gelukkig genoeg positieve elementen. Tijd voor de volgende Roadrunner release nu.

1. We Will Rise
2. Speak The Truth
3. Vendetta