• Jon Oliva (Savatage) - 64
  • Rick Davies (Supertramp) - 80

Zubrowska - Family Vault
Jaar van release: 2005
Label: Xtreem Music
Zubrowska - Family Vault
Schoppen, maaien, rammen, trappen... sommige bands doen niet anders en niets liever. Alles moet aan stukken, in puin, as en gruis. Als een verblind konijn hollen ze in volle vaart in een onbekende richting, gelijk een stuurloze bulldozer pletten ze alles wat los en vast zit en net als een woedende stier die bloed ruikt hebben ze de neiging om iedere steen de spiezen.

Zubrowska is zo'n band. Deze op hol, werkelijk op HOL, geslagen fransen zijn van het type mensen die 's ochtends een vers kopje koffie en de krant blieven, maar muzikaal het liefst geen spaan heel van de wereld om zich heen laten. Deze jonge, vodka-gerelateerde band heeft haar roots dan ook in de ska-, punk-, grind- en hardcoregrond wortelen dus erg verwonderlijk is het allemaal niet. Het ging de stokbroodvreters en vodkazuipers in 2002 voor de wind na het winnen van een lokale contest en sindsdien maken deze herrieschoppers vele buren officieel het leven zuur.

Dit jaar komt het 6-tal met een nieuw album op de proppen, getiteld "Family Vault". Ruim een half uur totale waanzin, chaos en een bonte mix van death, grind, punk en hardcore.
Maar misschien is deze mix uiteindleijk iets té bont geworden. Want hoewel "Family Vault" opzich echt geen verkeerd schijfje is wordt deze dikwijls genekt door het ontbreken van een rode draad. Zubrowska doet op dit album wel erg haar best om rellerig uit de hoek, uit alle hoeken eigenlijk, te komen, waardoor de muziek vaak alle marges dreigt te verliezen. Nou hoeft dat opzich geen noodlot te betekenen nog, want er zijn wel degelijk bands die hier naam mee hebben gemaakt. Denk aan namen zoals The Dillinger Escape Plan, Converge, Pig Destroyer, Today Is The Day... Maar dat zijn dan wel weer bands waar Zubrowska het kwalitatief gewoonweg niet bij haalt.

Best zonde want de bedoelingen zijn goed en de band is ook zeer zeker op de goede weg. Want spelen kúnnen ze, het vergt immers genoeg accuratesse en skills om zo'n hysterische plaat vakkundig in elkaar te draaien. De pest is alleen dat de aandacht te snel wordt afgeleid en de band zoveel invloeden, elementen, en diverse inbrengen aantrekt, dat het overzicht zodanig zoekraakt dat de muziek gauw als 1 grote hoop, waar van alles op gegooid is, gaat klinken.

Wellicht moet Zubrowska in de toekomst gewoon een aantal dingen uit haar repertoir laten waardoor de band zich meer kan concertreren op de overgebleven aspecten en deze verder uit kan werken tot een meer samenhangend geheel. En orde in chaos scheppen zonder deze te verstoren is nog een flinke kluif, maar met de energie, agressie en doorzettingsvermogen die deze band in pacht heeft moet dat geheid helemaal goedkomen. Voorlopig kan ik u echter 1 van de bovenstaande bands warmer aanbevelen, indien u zin mocht krijgen in een smakelijke hap kwaliteitsteringherrie.

1. From Hell
2. Intro
3. Coved