26-09-2020

Furia (Fra) - Re-Birth
Jaar van release: 2005
Label: Adipocere Records
Furia (Fra) - Re-Birth
Furia maakte twee jaar geleden furore met het uitstekende ‘Un Lac De Larmes Et De Sang’. De melodieuze Franstalige death bevat anno 2005 nog steeds invloeden van Moonspell, Dark Tranquility en Children Of Bodom, maar het nieuwe werk van de heren is een stuk toegankelijker en minder druk (de samples van zweepgeluiden, paardengehinnik en martelarengezang zijn verdwenen) geworden. ‘Re-Birth’ is niet de langverwachte opvolger van ‘Un Lac De Larmes Et De Sang’ maar een mini-cd annex opwarmer voor het in oktober te verschijnen album ‘Khoros’.

De vier nieuwelingen bevatten meer technisch gitaarwerk en zijn meer catchy dan het oudere extremere werk. ‘Dogmas Fall’ en ‘Evil Spells Approval’ zullen ook op het komende album terug te vinden zijn en zodoende zijn alleen de twee overige songs interessant. Vooral het door keyboard aangedreven ‘Coma’ heeft terecht het levenslicht aanschouwd. Op zich vind ik EP’s die een nieuwe plaat voorafgaan overbodig maar de vier bonusvideo’s van een Frans concert maakt ‘Re-Birth’ toch nog tot een succes. Professioneel camerawerk, een gastbijdrage van een vioolspeler, een mooi aangekleed podium, een technisch perfect spelende band en een wilde zaal maken dat ik ook overtuigd geraak van de livekwaliteiten van de band. Ik blijf maar hopen dat een X-Mas of No Mercy eens een band als Furia uitnodigt als initiatief voor steeds dezelfde saaie overgewaardeerde bands.

Dankzij ‘Re-Birth’ weet ik weer dat Furia één van de betere Franse acts is en we zullen samen uitkijken naar de komende full lenght ‘Khoros’.

1. Dogmas Fall
2. Anthem For Keros