Shadow Gallery - Room V
Jaar van release: 2005
Label: InsideOut Music
Shadow Gallery - Room V
Af en toe raakt een cd enigszins verloren in de stapel nog te bespreken albums, zonder dat dit aan de kwaliteit van het album ligt. Bij het nieuwe Shadow Gallery-album Room V gebeurde dit ook, vandaar dat deze bespreking enigszins aan de late kant is. Onder het motto “beter laat dan nooit” dus alsnog een bespreking van dit uitstekend ontvangen vijfde album van de Amerikanen.

Met dik 75 minuten aan muziek is Room V geen album geworden om even snel tussendoor te luisteren. Shadow Gallery is niet voor niets altijd een band geweest die veel aandacht van de luisteraar opeist, omdat de muziek te complex is om met een half oor te beluisteren. Het knappe is dat de band hoogstaande composities en indrukwekkend gitaar-en keyboardspel weet te combineren met catchy hooks en pakkende refreinen, waardoor de luisteraar niet helemaal in het muzikale universum van de band verdwaalt.

Room V is een vervolgalbum op het in 1998 verschenen Tyranny en gaat in feite verder waar dat album ophield. Aangezien het verhaal achter conceptalbums mij echter zelden tot nooit weet te interesseren (Room V vormt hierop geen uitzondering), laat ik het aan de luisteraar zelf om hier meer over uit te zoeken. De muziek op dit album zit bovendien overtuigend genoeg in elkaar om ook zonder notie te hebben van het onderliggende verhaal te intrigeren.

Muzikaal gezien verkent Shadow Gallery op dit album zo’n beetje alle wegen die het progressieve metalgenre rijk is. Met nummers als Comfort Me en Vow levert de band kalme, warme ballads af, waarbij de keyboards een belangrijke rol innemen. Met The Andromena Strain (een van de mooiste nummers van het album, waarbij instrumentaal geweld gecombineerd wordt met een relatief eenvoudig, harmonieus refrein), het geniale instrumentale orgasme Death of a Mother, het titelnummer en de groots klinkende afsluiter Rain laat de band echter ook horen complexe, hardere nummers te kunnen schrijven.

Hoewel Room V bijkans de hemel is in geprezen door de internationale metalpers, vind ik dit geen meesterwerk. Begrijp me niet verkeerd: Room V is een uiterst sterk album dat bij vrijwel iedere liefhebber van progressieve metal in smaak zal vallen, maar de stap van “goed” naar “geniaal” wordt hier – in tegenstelling tot andere progressieve conceptalbums als Scenes from a Memory en BE – niet gemaakt. Een sterk en vooral in instrumentaal opzicht bijzonder vernuftig album dus, niet meer maar ook zeker niet minder.

1. Manhunt
2. Comfort Me
3. The Andromeda Strain