12-11-2019

Leaves' Eyes - Vinland Saga
Jaar van release: 2005
Label: Napalm Records
Leaves' Eyes - Vinland Saga
Vorig jaar kwam het eerste album uit van Leaves' Eyes, de nieuwe band van voormalig Theatre Of Tragedy zangeres Liv Kristine. Met deze nieuwe band heeft ze haar draai weer helemaal gevonden. De band ging afgelopen winter direct na de tour weer de studio in, voor de opnames van deze nieuwe plaat, Vinland Saga.

Dit nieuwe album is een conceptalbum geworden over de ontdekker van Amerika, Leif Erikson. Het verhaal gaat dat hij rond 1000 na Christus naar Groenland wilde varen, maar aankwam in wat men nu Noord Amerika noemt. Daar Leaves' Eyes een erg romantisch klinkende band is, heeft men besloten er ook nog een liefdesverhaal in te verwerken. Het album gaat niet alleen over de reis van dhr. Erikson, maar ook over de vrouwen die achter bleven in Noorwegen.

Muzikaal gezien sluit het album aan bij voorganger Lovelorn. Romantische, dromerige, niet al te harde gothic metal, met een zeer getalenteerde zangeres. Het is duidelijk dat Liv nog altijd haar stem heeft weten te verbeteren, ze klinkt De ballads Leaves' Eyes en Amhran (Songs of the Winds) zorgen voor het contrast met de harde, energieke songs als Elegy, Farewell Proud Men en het bombastische New Found Land. Heel het album is overigens wel iets bombastischer geworden dan Lovelorn, wellicht door het gebruik van echte traditionele instrumenten in plaats van deze uit de synths te toveren. Om nog wat verandering ten opzichte van Lovelorn te brengen zijn twee nummers in Liv's Noorse moedertaal gezongen, het eerdergenoemde Amhran en afsluiter Ankomst.

Het album luistert lekker weg, maar toch weet het album je nergens echt te grijpen. Dit komt dan weer door het wat dromerige aspect van de muziek, want de nummers bevatten niet echt catchy refreinen. Maar met Vinland Saga heeft Leaves' Eyes wel degelijk een stap voorwaards gezet na Lovelorn. Echter, in een landschap vol gothic metal bandjes als wat we hier de laatste jaren kennen steken ze maar net boven de meute uit.

1. Vinland Saga
2. Farewell Proud Men
3. Elegy