• Rex Brown (Pantera) - 60

• Mark Shelton (Manilla Road) - 2018

Steve Howe - Spectrum
Jaar van release: 2005
Label: InsideOut Music
Steve Howe - Spectrum
Hoewel ‘Spectrum’ maar door een zeer klein publiek zal worden opgepikt, verdient dit schitterende instrumentale album zoveel mogelijk publiciteit. Steve Howe heeft dan ook wel al wat ervaring met het schrijven van albums. Hij begon zijn carrière 42 jaar (!!!) geleden met Syndicats en tijdens de jaren ’60 versleet hij nog menig ander bandje. In de lente van 1970 wordt hij lid van de progrockband Yes waarmee hij geschiedenis schrijft. Zijn talent wordt vooral tentoongesteld op de excellente liveregistratie ‘Yessongs’. In 1975 verscheen zijn eerste soloalbum. In de jaren ’80 maakt hij nog het mooie weer bij Asia en eind jaren ’90 wordt Yes nieuw leven in geblazen. In het nieuwe millennium bracht hij alweer vier soloplaten uit en ‘Spectrum’ is het nieuwste verhaal van deze oude man.

Het afwisselende en zijdezachte gitaarspel van Howe staat uiteraard volledig centraal en zijn melodieuze thema’s zijn wederom wederschoon. De muzikale begeleiding bestaat naast twee familieleden uit bassist Tony Levin (Peter Gabriel, King Crimson en studiowerk voor de grootste artiesten aller tijden als David Bowie en Cher) en toetsenisttovenaar Oliver Wakemen. Het muzikale niveau ligt dus heel erg hoog en de muzikanten swingen er lekker op los. De enige rode draad op ‘Spectrum’ is dat alles heerlijk rustig verloopt maar we kunnen genieten van genres als jazz, progrock, fusion, bossanova en ragtime.

’Spectrum’ is zo goed geworden omdat Howe altijd compleet afgewerkte miniatuurtjes aflevert met veel herkenningspunten. Je moet helemaal geen muzikant of doorgewinterde muziekliefhebber om van deze plaat te kunnen genieten. Een topplaat van een topmuzikant.

1. Tigers Den
2. Labyrinth
3. Band Of Light