Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album uit de jaren tachtig?

AC/DC - Back In Black
Anthrax - Among The Living
Black Sabbath - Heaven And Hell
Death - Leprosy
Dio - Holy Diver
Exodus - Bonded By Blood
Guns N’ Roses - Appetite For Destruction
Helloween - Keeper Of The Seven Keys Part I
Iron Maiden - Powerslave
Iron Maiden - The Number Of The Beast
Judas Priest - British Steel
Megadeth - Peace Sells… But Who’s Buying?
Mercyful Fate - Don’t Break The Oath
Metallica - Master Of Puppets
Metallica - Ride The Lightning
Morbid Angel - Altars Of Madness
Motörhead - Ace Of Spades
Queensrÿche - Operation: Mindcrime
Rush - Moving Pictures
Savatage - Gutter Ballet
Sepultura - Beneath The Remains
Slayer - Reign In Blood
Testament - The Legacy
Venom - Black Metal
een ander album uit de periode 1980-1989

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 27-08-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Abe Cunningham (Deftones) - 51
  • Rex Brown (Pantera) - 60

Vandaag overleden:
  • Mark Shelton (Manilla Road) - 2018
Review

RPWL - World Through My Eyes
Jaar van release: 2005
Label: InsideOut Music
RPWL - World Through My Eyes
Een kruising tussen Pink Floyd en Ayreon. Zo zou ik de vierde plaat van RPWL willen omschrijven. Echter doe ik de plaat hier flink mee tekort, want het is meer dan een samenraapsel van deze en andere bands.

Het motief van World Through My Eyes wordt al snel duidelijk zodra je de Indische invloeden aan het begin van het eerste nummer Sleep hoort en het boekje er bij pakt, want Indiase mythische wijsheden spelen een belangrijke rol bij de totstandkoming van de nieuwe creatie van deze Duitse progrockers. Ook in latere tracks zijn de sitarachtige geluiden veelvuldig terug te vinden. Hier en daar een beetje in de stijl van The Beatles op een van hun psychedelische albums, namelijk Magical Mystery Tour.

Al eerder noemde ik Pink Floyd als een band, die je snel terughoort in het geluid van de instrumenten, maar vooral ook in de zang van RWPL. De zweverige zang van Yogi Lang, die ook de keyboards voor zijn rekening neemt, doet enorm denken aan de zang op Floyd’s Wish You Were Here. De sfeerzetting is precies eender en ook de gitaarsolo’s hebben het meeste weg van de periode 1971-1975 uit de omvangrijke historie van Pink Floyd.

Qua ritmiek van zang vind ik het vaak ook wat weg hebben van de minder metal-georiënteerde nummers van het Nederlandse Ayreon, maar dat is niet het enige, want tijdens Lights wordt de luisteraar getrakteerd op een keyboardsolo die op één van de vele Ayreon-platen niet zou misstaan.

Voor de doorgewinterde symfofan staat er nog een warme verrassing op World Through My Eyes. Het nummer Roses wordt namelijk gezongen door de van Genesis bekende Ray Wilson! Formidabel, wat een kracht zit er in dat nummer. Zo warm en vol en zo vreselijk overtuigend. Een prachtige die er echt uitspringt en niet alleen door de zang. Ook de muzikanten lijken zich hier compleet over te geven aan hun muziek. In geen enkel ander nummer op deze cd is diezelfde toewijding terug te vinden die hier getoond wordt. Wellicht dat het werken met Ray Wilson extra inspirerend heeft gewerkt.

Het eigene van de band lijkt hem vooral te zitten in de kunde om de muziek niet te overladen met bergen muzikale prestaties, maar om vooral subtiele gebalanceerde klanken voort te brengen, die je echt weten te raken. Alle nummers zitten op deze manier goed in elkaar, maar echte uitschieters zijn toch wel Roses en Bound To Reach The End.

Op dit album weet RPWL moderne en oude symfo/progrrock met elkaar te combineren. Een brug tussen oud en nieuw. Deze plaat is dan ook een must voor de liefhebbers van bijvoorbeeld Pink Floyd of Genesis en voor ieder ander die geïnteresseerd is in progrock.

Tracklist:
1.Sleep
2. Start The Fire
3. Everything Was Not Enough
4. Roses
5. Lights
6. Sea-Nature
7. Day on My Pillow
8. World Through My Eyes
9. Wasted Land
10 Bound To Reach The End

Score: 85 / 100

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 22 januari 2005

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.