Pitfest
Enquête

Veertig jaar geleden werd al gave muziek geproduceerd. Wat is jouw favoriete song uit het jaar 1985?

Accept - Metal Heart
Agent Steel - Agents Of Steel
Anthrax - Madhouse
Bathory - Born For Burning
Celtic Frost - Circle Of The Tyrants
Dio - Rock 'N' Roll Children
Europe - Rock The Night
Exodus - Bonded By Blood
Faith No More - We Care A Lot
Gary Moore & Phil Lynott - Out In The Fields
Helloween - Ride The Sky
Killing Joke - Love Like Blood
King Diamond - No Presents For Christmas
Kreator - Flag Of Hate
Marillion - Kayleigh
Megadeth - Mechanix
Overkill - Rotten To The Core
Possessed - The Exorcist
Robert Palmer - Addicted To Love
S.O.D. - Sargent D And The S.O.D.
Slayer - Hell Awaits
Survivor - Burning Heart
The Cult - She Sells Sanctuary
W.A.S.P. - Wild Child
een andere song, die in 1985 uitkwam

[ Uitslag | Enquêtes ]

    25 april:
  • Aborted, Crypta, The Zenith Passage en Organectomy
  • Imperial Age
  • John Coffey
  • Neckbreakker en Galge
  • 27 april:
  • FemME (Female Metal Event)
  • 29 april:
  • Venom Inc, Krisiun, Hate en Ater
  • 30 april:
  • Venom Inc, Krisiun, Hate en Ater
  • 1 mei:
  • Death Goals en Stormo
  • Deville
  • Venom inc, krisiun, Hate en Ater
  • Wodan Boys
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksej Obradovic (De Profundis) - 45
  • Elyghen (Elvenking) - 47
  • Fish (Marillion) - 67
  • Fredrik Hedström (Persuader) - 46
  • Ilia (Arafel) - 44
  • Javier Jiménez (Ebony Ark) - 43
  • Michael Wagener (producent) - 76
  • Mihai (Cadavrul) - 37
  • Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 52
  • Paul Baloff (Exodus)† - 65
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 35
Review

Jinjer - Duél
Jaar van release: 2025
Label: Napalm Records

 -

Jinjer staat bekend om haar unieke mix van progressieve en groovende metal, die inmiddels een blijvende indruk op de metalscene heeft achtergelaten. De Oekraïense band werkt hard aan haar opmars en heeft na de release van het vierde album Wallflowers (2021) intensief getourd. De formatie heeft onder andere op bekende festivals zoals Wacken Open Air en Download Festival gestaan.

Duél zet de lijn van het vorige album voort. Het is opnieuw een intense en complexe plaat. De veelzijdige vocalen van Tatiana Shmayluk, het intrigerende drumwerk van Vladislav Ulasevich, het verfijnde gitaarspel van Roman Ibramkhalilov en de eigenzinnige baslijnen van Eugene Abdukhanov komen samen vol muzikaal vakmanschap, emotie en provocatie. Het resultaat is een album dat zowel technisch als emotioneel indruk maakt.

De kenmerkende sound van precisie, veelzijdigheid, brutaliteit en progressie komt ook op deze plaat duidelijk naar voren. Het album biedt een contrasterende mix van spatzuivere zang, progressieve melodieën en snoeiharde passages, met een stevige groove als fundament. De teksten zijn vlijmscherp. Een diepgaande analyse van de details zou te uitgebreid zijn voor een review. Voor elke muziekliefhebber is het een aanrader om zich zowel in het muzikale vakmanschap als in de teksten te verdiepen. Al snel wordt duidelijk dat aan elk detail aandacht is besteed, wat het luisterplezier alleen maar vergroot.

Alles werkt samen. De zang volgt de eigenzinnige baslijnen, die op hun beurt inspelen op het dynamische slagwerk. De muzikale structuur is constant in beweging en verandert continu van richting. Dit kan voor sommigen chaotisch lijken, maar het is allesbehalve willekeurig. Wanneer je de teksten erbij betrekt, wordt duidelijk dat de thematiek nauw aansluit bij de opzwepende, woedende of juist emotionele passages. Zelfs tijdens een razend tempo blijven deze nuances goed herkenbaar, zoals te horen is in Dark Bile, Someone's Daughter en A Tongue So Sly.

De band combineert zowel bekende als nieuwe sounds. In Rogue en Tantrum hoor je de herkenbare stijl van Cloud Factory (2018) en Macro (2019) terug, terwijl Someone's Daughter, Green Serpent en A Tongue So Sly meer aansluiten bij de stijl van Wallflowers. De meest agressieve track, Fast Draw, verrast met een sound die doet denken aan thrash en death metal. Tumbleweed en Kafka zijn bijzonder fragiel, met emoties die ervan afspatten. Dit is geen nieuwe aanpak en werd eerder al met veel succes gebruikt in de wel grootste hit Pisces (2016). Vooral Tumbleweed maakt indruk met een eerst lieflijke toon die omslaat in wanhopige uithalen, waardoor de pijn van het verlies van je thuis tastbaar wordt. De titeltrack valt in het begin op door het intrigerende slagwerk, dat doet denken aan botsende zwaarden. Het ritme is meeslepend en complex, met een prachtige afsluiting.

Ook de teksten zijn noemenswaardig, met name die van Kafka. Deze track verwijst naar twee werken van Franz Kafka, een van de meest invloedrijke schrijvers van de twintigste eeuw, bekend om zijn vermogen om complexe emoties en situaties op een bijna pijnlijk treffende manier te verwoorden. Jinjer slaagt erin ditzelfde gevoel over te brengen. De tekst van dit nummer verwijst naar Die Verwandlung (1915) en Der Prozess (1925). Die Verwandlung vertelt het abstracte verhaal van Gregor, die verandert van mens in ongedierte, wat leidt tot vervreemding, dakloosheid en angst. Ook Josef, het figuur uit Der Prozess, wordt genoemd. Dit verhaal schetst een vreedzame wereld waarin willekeur en onmenselijkheid heersen. Josef wordt ten onrechte veroordeeld en geëxecuteerd. De tekst van Kafka, gecombineerd met de fragiele toon die geleidelijk in woede omslaat, slaat de spijker op de kop.

Duél maakt impact. Dit album is een artistieke presentatie die emoties weet te prikkelen. Jinjer blijft trouw aan het muzikale concept dat deze band zo populair heeft gemaakt, zonder in herhaling te vallen. De formatie bewijst voortdurend in beweging te zijn en levert met deze nieuwe release een waardevolle aanvulling op haar repertoire.

Tracklist:
1. Tantrum
2. Hedonist
3. Rogue
4. Tumbleweed
5. Green Serpent
6. Kafka
7. Dark Bile
8. Fast Draw
9. Someone's Daughter
10. A Tongue So Sly
11. Duél

Score: 90 / 100

Reviewer: Tanya
Toegevoegd: 31 januari 2025

Meer Jinjer:

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.