• Luc Chauty (Midwinter) - 2004
  • Vince McAllister (Pentagram) - 2006

Nuclear Tomb - Terror Labyrinthian
Jaar van release: 2024
Label: Everlasting Spew Records

-

Wat krijg je als je Sodom, Nuclear Assault, Death en Coroner in een grote mixer gooit, door elkaar husselt, en er daarna een nieuwe band van kneedt? Het antwoord is: Nuclear Tomb. Deze formatie uit Baltimore levert met Terror Labyrinthian een aanstekelijk potje death-thrash van den ouden stempel af. De heren steken hun invloeden niet onder stoelen of banken, en weten er een aardig herkenbaar en samenhangend geheel van te maken. Soms zijn de nummers wat meer thrashy, zoals Obsoletion en Vile Humanity, soms neigen ze meer naar Coroner, zoals Terror Labyrinthian, dat hier en daar ook nog aan het vroege Morbid Angel doet denken. Daarnaast is op het album ook een duidelijke affiniteit met progressive thrash à la Voivod waar te nemen, zoals in Manufacturing Consent.

Eerlijk gezegd had ik nog nooit van Nuclear Tomb gehoord, maar wat ik voorgeschoteld krijg op Terror Labyrinthian bevalt me uitstekend. De nummers zijn kort, snel en wordenmet hoge intensiteit gespeeld. Bovendien lijkt de band wars van franje en overbodige tierelantijnen: gewoon een paar lekkere riffs met hier en daar wat accenten, en beuken maar. Het klinkt allemaal een beetje rommelig, alsof het met een viersporenrecordertje live is opgenomen in een klein zaaltje met een laag podium en honderd headbangende metalfans. Dat dit album een duidelijke underground-sfeer heeft die aansluit op het geluid van een liveband uit de jaren tachtig, lijkt een bewuste keuze te zijn geweest. De productie past helemaal bij deze benadering, want deze is sober en uitgekleed, en versterkt de mix van stijlen die gebruikt wordt.

En niet alles is kort en snel. Dat de band ook langere en complexere nummers kan schrijven, bewijst Born Into Torment, dat een catchy, groovende riff heeft die de luisteraar lekker laat meedeinen. Kwalitatief is het allemaal wel in orde. Zanger-gitarist Michael Brown heeft een lekkere strot die niet al te dominant in de mix staat, maar toch duidelijk hoorbaar is. De bas ronkt bij tijden heerlijk door de riffs heen en het gitaarwerk is prima.

Terror Labyrinthian wordt vast bij geen enkele recensent de plaat van het jaar, daarvoor zijn de songs toch net niet origineel en verrassend genoeg en ontbreekt het aan variatie. Maar lekker luisteren is het wel. Gewoon een stel gasten die een plaat vol hebben gespeeld met goede, onderhoudende en energieke oldschool-thrash en -death.

Tracklist
1. Obsoletion
2. Terror Labyrinthian