Enquête

Zou jij voor een losse zaal- of stadionoptreden van jouw favoriete band(s) speciaal naar een land reizen buiten de Benelux, als die groep Nederland en België overslaat?

Ja, dat doe ik regelmatig
Ja, dat heb ik al eens gedaan
Nog niet, maar dat ga ik dit of volgend jaar wel doen
Nog niet, maar voor een speciale gelegenheid zou ik het overwegen
Nee, niet voor een losse show, maar ga wel naar festivals buiten de Benelux
Nee, ik ga niet naar concerten of festivals buiten Nederland en België
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    15 oktober:
  • All Them Witches en Elder
  • Wind Rose, Orden Ogan en Angus McSix
Kalender
Vandaag jarig:
  • Dr. Know (Bad Brains) - 67
  • Emir "Kralj Teror" Cehovic (KRV) - 45
  • Hunter Jackson (Techno Destructo) (Gwar) - 66

Vandaag overleden:
  • Johnny Ramone (Ramones) - 2004
  • Mick Schauer (Clutch) - 2019
  • Richard Wright (Pink Floyd) - 2008
  • Theo Loomans (Asphyx) - 1998
Review

Extinction - The Apocalypse Mark
Jaar van release: 2019
Label: Revalve Records

 -

Het zit sommige bands niet mee als het aankomt op reviews van onze kant. Neem Extinction, een groep uit Italië die op de grens van thrash en death metal opereert. Bandleider Danilo Bonuso stuurde ons jaren geleden de link naar het debuutalbum The Monarch Slaves (2017) en recentelijk de link naar de derde full-length Cryogenesis (2023). Op beide platen hebben we het nodige aan te merken terwijl The Apocalypse Mark uit 2019 nooit besproken is. Ter voorbereiding op de review van Cryogenesis is die plaat echter wel een aantal keer beluisterd en deze maakte van alle drie albums de meest positieve indruk.

Op The Apocalypse Mark slagen de Zuid-Europeanen er namelijk in om in tegenstelling tot op de andere platen alle individuele bijdragen goed op elkaar aan te laten sluiten. Zo komen de extreme vocalen van Filippo "Howling SStar" Collaro veel beter tot hun recht dan op Cryogenesis, waarop ze vooral kracht missen. De atmosferische productie leent zich veel beter voor zijn inbreng, die diep in de mix ligt. Het losse karakter van het gitaarspel past ook prima in het geheel en als dan ook nog eens het leadgitaarspel wat reverb bevat, ligt het geheel lekker in het gehoor.

Het album gaat na het intro Subcutaneous Parasite uitstekend van start met het titelnummer en Mad Jack. Hoewel Extinction daarin het wiel niet opnieuw uitvindt, is de mix van thrash en death metal prima uitgevoerd en bevatten de tracks uitstekende ideeën. Mad Jack wisselt tussen Rotting Christ-achtige passages en Morbid Angel-grooves en het thrashende El Diablo Del Norte overtuigt met een agressievere benadering die het live goed zal doen. Staged Terror Attacks begint met smakelijke duale gitaarleads die je terugbrengen naar begin jaren negentig van Paradise Lost voordat de snellere passage met Judas Priest-achtige riffs wat minder overtuigen. Become A Robot en Hell Behind A Screen vormen even een dip, voordat degelijk wordt afgesloten met Hidden Dictature.

Tot die tijd is er echter voldoende aangenaams gebeurd. Niet dat Extinction een bovengemiddelde band is overigens. Geenszins, want de technische kwaliteiten en de orginaliteit schieten daarvoor tekort. Dat de mannen echter liefhebbers zijn, met geïnspireerde ideeën komen en met The Apocalypse Mark hun beste visitekaartje afleveren, moge duidelijk zijn.

Tracklist:
1. Subcutaneous Parasite
2. The Apocalypse Mark
3. Mad Jack
4. No Crimes In Paradise
5. El Diablo Del norte
6. Staged Terror Attacks
7. Become A Robot
8. Hell Behind A Screen
9. Hidden Dictature

Score: 72 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 24 januari 2024

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.