29-09-2020

Axamenta - Incognation
Jaar van release: 2004
Label: Eigen Beheer
Axamenta - Incognation
Het Belgische Axamenta speelt al tien jaar metal en maakte enkele jaren geleden het goede ‘Codex Barathri’. De geruchten gingen dat deze nieuwe promo van een hoog niveau was, dus het was een gevecht op de Metalfan-redactie voor deze cd. Aangezien ik de enige Belg van Metalfan ben en het feit dat ik de heren al vaak genoeg heb live gezien trok ik aan het langste eind. Twee maand geleden zag ik de heren optreden ter gelegenheid van dit ‘Incognation’, en het was het beste optreden dat ik ooit van deze groep zag. In het verleden vond ik Axamenta live best saai en standaard maar nu waren de heren zo gemotiveerd en geïnspireerd bezig dat hun drukke melodieuze black metal live als een huis bleef staan.

Deze nieuwe promo is in alle opzichten opmerkelijk. Ten eerste: de verpakking, lay-out en boekje zijn prachtig (DVD-verpakking). Ten tweede: de teksten zijn veel interessanter. Ten derde: de productie is magnifiek en ten vierde en tevens het belangrijkste: de muziek is zeker drie keer beter geworden. Wat versta ik onder ‘beter’, vraag u zich misschien af? Beter is gelijk aan spannender, melodieuzer maar tevens harder, dynamischer, afwisselender en geïnspireerder. De black metal van deze Vlamingen zit nog steeds in de hoek van Dimmu Borgir, Borknagar en Cradle of Filth, maar toch hebben de heren ook een eigen smoel gecreëerd op dit ‘Incognation’.

Alle mensen die ‘Codex Barathri’ in de kast hebben staan moeten verplicht deze promo op zijn minst eens beluisteren. Fans van de groepen die ik in deze recensie vermeldde, zullen hier ook van smullen. Als dit een realistische voorbode is van een komend full length album, dan zal Axamenta de beste extreme metal album afleveren die ooit uit mijn thuisland is uitgebracht! Luistertip? Elk van de drie nummers (die tezamen een dik kwartier duren) waar de professionaliteit van af druipt.

Score: 88 / 100

Reviewer: Kristof
Toegevoegd: 16 juli 2004