• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Zebulon - Troubled Ground
Jaar van release: 2004
Label: People Like You Records
Zebulon - Troubled Ground
Zebulon is voortgekomen uit de death metal band Desultory, welke met het derde album Swallow the Snake al duidelijk te kennen gaf dat men meer geinteresseerd was in het spelen van energieke, pakkende rock 'n roll dan duistere, agressieve Zweedse death metal. Begrijpelijkerwijs vonden de heren een naamverandering wel op z'n plaats. Inmiddels brengt de band alweer z'n derde release en tweede album uit op het fraaie People Like You label.

Troubled Ground is weer zo'n typisch Zweeds klinkende heavy/retrorock plaat die naast robuuste uptempo rockers als Take It Like a Man en Outside, in de vorm van het opzwepende Stitched Up en Don't Let It Win een paar lekker in het gehoor liggende, Hellacopters-achtige rock 'n roll songs bevat. Bij Drain You bespeur ik wat invloeden van The Quill en Stand Your Ground doet enigszins denken aan de oude Monster Magnet.
Allemaal best lekker, maar het gezichtloze voorkomen van Zebulon kost de band een aantal puntjes. Zoals ik al aangaf wordt er niet moeilijk gedaan over het toepassen van uiterst herkenbare invloeden van voornamelijk Zweedse collega-rockers, en af en toe had ik tijdens het luisteren naar Troubled Ground bijna het idee dat ik naar een tribuutalbum aan de Zweedse stoner/heavy rock liga zat te luisteren dan een origineel album. Écht enthousiast over het album kan ik dan ook niet worden. Verder is de productie me wat aan de zwakke kant en zijn er op dit vlak regelmatig wat oneffenheden te bespeuren.

Niettemin heeft Troubled Ground voor de liefhebber van het soort bands dat in deze recensie voorbij gekomen is best veel te bieden. De Zweden maken een deel van hun onoriginele sound goed door uitstekende songs te schrijven en deze prima uit te voeren. Zebulon is duidelijk geen band die slechts een graantje mee wil pikken van de populariteit van hun stijlgenoten. Getuige een plaat waar het enthousiasme en de vaardigheid van af druipen. Geen essentiële release, maar ook zeker geen verkeerde aankoop voor stoner/retrorockers.

1. Take It Like a Man
2. Stitched Up
3. Drain You