• Robb Flynn (Machine Head) - 56
  • Russell Allen (Symphony X) - 53
  • Tom Gabriel Fischer (Celtic Frost) - 61

Captain Caravan/Kaiser - Turned To Stone Chapter 6
Label: Ripple Music

-

Het zesde deel van Ripple Musics serie Turned To Stone staat in het teken van een flinke dosis fuzz door de noordelijke stonerbands Captain Caravan en Kaiser. Het Noorse Captain Caravan is vertegenwoordigd met vijf tracks en het Finse Kaiser met vier. Hoewel beide groepen prima te plaatsen zijn onder de stonerparaplu, is het geluid van beide bands compleet anders.

Captain Caravan trapt af met Down en laat horen het bij het bekendere stonergeluid van bijvoorbeeld Kyuss en The Sword te houden. Het is weinig vernieuwend of verrassend, maar wel degelijk effectief. Echte spanning blijft dus uit tijdens de vijf songs die alle een bijzonder fijne groove bevatten. Het geluid is dik in orde en zeer helder. Het had echter wel wat smeriger gemogen. De instrumentatie en de zang klinken net iets te gepolijst. Dat levert prachtige gitaarsolo's op, maar daaromheen is het braaf. Tijdens Sailors en Void zijn er geweldige, zwaar aangezette gitaarriffs. Tijdens laatstgenoemde track zit er een vleugje keyboard verstopt wat het net wat spannender maakt. De riff uit Sailors lijkt geleend te zijn van het nummer Freya van The Sword. De helft van Captain Caravan klinkt niet onaardig, maar de band speelt op veilig.

Het psychedelischere Kaiser is avontuurlijker. Bovendien is het geluid rauwer, bevat het meer fuzz in de moddervette gitaren en bas en treden de 'spacey' geluidseffecten je tegemoet. Daarnaast is de zang karakteristieker. De gesproken samples zijn hier en daar wel minder goed te verstaan, maar dat is het enige bezwaar wat betreft het algehele geluid. Enerzijds lijken de vier songs van Kaiser meer uitgesponnen en meer opbouw te bevatten dan die van Captain Caravan. Anderzijds duren ze niet heel lang. Vooral het puntige, energieke Fire met een speelduur van tweeënhalve minuut niet. Het lijkt allemaal net wat meer om het lijf te hebben dan de muziek op de eerste helft van deze split. Het afsluitende, driedelige Phoenix is grotendeels instrumentaal. Na een logge opbouw barst het nummer los in een wilde rondedans vol aanstekelijke oerkreten. Het is een prima stukje stonerpsychedelica. Dit zesde hoofdstuk van Turned To Stone begint veilig, maar zorgt met de bijdrage van Kaiser voor de broodnodige spanning en sensatie.

Captain Caravan
1. Down
2. Sailors