Girish And The Chronicles - Back To Earth
Jaar van release: 2023
Label: Frontiers Records

-

Girish And The Chronicles is een melodieuze heavymetalband uit India die vernoemd is naar bandleider Girish Pradhan. In eigen land is de formatie al een behoorlijke naam en buiten haar eigen landsgrenzen wist de groep vorig jaar met Hail To The Heroes al enige lof te oogsten. Inmiddels heeft het kwartet zich aangesloten bij Frontiers Records, wat meteen ook zorgt voor een groter bereik. Vervolgens moet het ijzer gesmeed worden als het heet is en komen de mannen een jaar later alweer met een nieuwe plaat op de proppen, al is nieuw niet het juiste woord. Rock The Highway is een heropname van het gelijknamige debuutalbum uit 2014.

Voor liefhebbers van hair metal en glamrock uit de jaren tachtig is Girish And The Chronicles een prima aanrader. Je krijgt snelle en melodieuze songs met sleazy gitaarwerk, opzwepende drums, ronkende baslijnen en een topvocalist met een groot bereik. De band probeert geen nieuwe dingen en is vooral een aanvulling op wat grootheden als Guns N' Roses, Mötley Crüe, Aerosmith en Van Halen al eerder deden. Van al deze bands zijn de invloeden duidelijk hoorbaar en lijken verschillende tracks dikwijls een ode te zijn, al weet de Indiase formatie er ook haar eigen stempel op te drukken.

Zo pakt Loaded uit met riffs die doen denken aan Van Halen met dito achtergrondzang, terwijl de fabuleuze gitaarsolo weer echt op zichzelf staat. Het opvolgende Born With A Big Attitude linkt erg aan Guns N' Roses ten tijde van Appetite For Destruction (1987). De vocalen ademen de arrogantie van Axl Rose, terwijl gitarist Suraz Sun net als Slash lustig door de gehele track heen soleert en de ene na de ander memorabele riff uit zijn mouw schudt. Daarnaast grijpt de onvermijdelijke powerballad Angel terug naar Aerosmith en zo kan de zoektocht naar referenties nog wel even doorgaan.

Desondanks kun je Girish And The Chronicles geen kopie noemen. In die zin past de formatie prima tussen bands als Hardcore Superstar en Steel Panther, die muzikaal ook hevig beïnvloed zijn door de stroming uit de jaren tachtig, maar inmiddels daaruit hun eigen stijl en gezicht hebben gecreëerd.

Het fijne aan Back On Earth is het spelplezier en de muzikale kwaliteit. Zoals gezegd is vocalist Girish Pradhan een talent en imponeert hij met zijn wijde bereik. Met een ruige ondertoon en lange uithalen beweegt hij zich soepel door de tracks heen en hij krijgt daarbij ondersteuning van de uitstekend spelende Chronicles. Basgitarist Yogesh Padhan is nadrukkelijk op de voorgrond aanwezig en staat ook regelmatig in de spotlight met een solo. Drummer Nagen Mongranti voorziet het geheel van opzwepend getrommel, terwijl gitarist Suraz Sun naast Girish de grote smaakmaker is met voortreffelijk spel.

De keuze om het debuutalbum Back On Earth op te poetsen is dan ook slim. De plaat heeft internationaal geen aandacht gehad en biedt meer dan voldoende kwaliteit om gehoord te mogen worden. Daarnaast is het geen regelrechte kopie. Veel tracks zijn veranderd en alleen de vocalen zijn grotendeels hetzelfde gebleven. Met sprankelende tracks als Loaded, Ride To Hell, Golden Crown en Born With A Big Attitude laten Girish en zijn mannen de jaren tachtig herleven. Het enige minpunt is dat het aantal powerballads wat teruggeschroefd had mogen worden. Deze halen namelijk net wat te vaak de vaart eruit. De originaliteitsprijs haalt het nergens, maar dat is ook niet wat de groep nastreeft. Desondanks zou het bijvoorbeeld best interessant kunnen zijn als de band in de toekomst iets van zijn Indiase roots in de muziek verwerkt. Voor nu maakt het nieuwsgierig wat Girish And The Chronicles nog meer in petto heeft en of het live ook zo'n indruk kan maken.

1. Ride To Hell
2. Loaded
3. Born With A Big Attitude