• Paul Barker (Ministry) - 64
  • Vince Neil (Mötley Crüe) - 62

• Tony Destra (Cinderella) - 1987

Iron Allies - Blood In, Blood Out
Label: AFM Records

-

Oud-leden van Accept die een samenwerking aangaan, het lijkt een nieuwe trend. Bassist Peter Baltes had de band in 2018 verlaten en speelt tegenwoordig regelmatig mee met oud-zanger Udo Dirkschneider, die op zijn beurt oud-drummer Stefan Kaufmann op de loonlijst heeft staan. Gitarist Herman Frank had in 2014 met slaande deuren Accept verlaten, maar is tot op heden nog niet door Udo benaderd. Gelukkig is er nog een ex-zanger van Accept. Het gaat om de Amerikaan David Reece, die eind jaren tachtig het Duitse heavymetalinstituut kwam versterken. Zijn cleane zang moest ervoor zorgen dat Accept eindelijk eens op de commerciële radiostations zou worden gedraaid. Daar is toen niks van terechtgekomen.

Frank en Reece zaten nooit samen in Accept. De gitarist heeft de zanger eerst gevraagd voor zijn nieuwe project. Pas toen kwam de kennismaking en het tweetal bleek goed met elkaar te kunnen opschieten. Iron Allies werd een feit, Blood In, Blood Out werd gecreëerd en is eind 2022 uitgebracht. De eerste optredens staan op de agenda, dus Frank en Reece lijken de intentie te hebben om flink door te pakken met de band.

Op Blood In, Blood Out staan twaalf composities in de stijl van oud-broodheer Accept. Wie bekend is met het solowerk van Herman Frank, krijgt precies dezelfde soort muziek voorgeschoteld. Helaas was ik alweer een tijdje uitgekeken op zijn releases. De Duitse gitarist weet hoe je een goede heavymetalsong moet schrijven, maar op de laatste platen valt hij constant in herhaling. Dat is met Iron Allies niet anders. Gitaarpartijen, songstructuren, melodielijnen… ze zijn allemaal al eens voorbijgekomen. Nu horen we slechts een andere zanger.

Ongetwijfeld zullen Acceptfans deze plaat in de smiezen hebben gekregen vanwege het verleden van de twee muzikanten. Ze krijgen een prima heavymetalalbum voorgeschoteld met songs die onderling genoeg variëren. Als je onbekend bent met het werk van Herman Frank, klinkt alles immers nog nieuw. In het verleden heeft Frank bewezen om origineel uit de hoek te kunnen komen. In 2014 heeft hij met Schmier van Destruction het bikkelharde, bij vlagen thrashy Send Them Al To Hell van Pänzer uitgebracht. Met Iron Allies hoopte ik ook op zo'n creatieve boost, maar die is helaas uitgebleven.

1. Full Of Surprises
2. Blood In Blood Out
3. Destroyers Of The Night
4. Fear No Evil
5. Evil The Gun
6. Martyrs Burn
7. Blood On The Land
8. Nightmares In My Mind
9. Selling Out
10. Freezin
11. Truth Never Mattered
12. We Are Legend (You And I)

Score: 67 / 100

Reviewer: Rene
Toegevoegd: 24 januari 2023

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.