Brymir - Voices In The Sky

-

Om sommige bands kun je bijna niet heen. Napalm Records doet er alles aan om bepaalde parels onder de aandacht te brengen. En waarom ook niet? In dit geval gaat het om Brymir, dat het tot voor kort moest doen met de promotie van Spinefarm Records, Ranka Kustannus en Out Of Line Music. Dat resulteerde in een beperkte naamsbekendheid. De Finse metalband wil graag gezien en gehoord worden door een groter publiek en is derhalve blij met de steun van het Oostenrijkse label.

Het zestal combineert epic/symfonische folk metal, melodeath en power metal. Ensiferum, Equilibrium, Children Of Bodom en Wintersun zijn de voornaamste invloeden, al experimenteert het gezelschap ook met typisch Finse melancholiek en een enkele keer met melodieuze black metal en Decapitated-grooves. Het gevolg is een gevarieerde plaat, die toegankelijk en prettig begint met folky en epic modern melodeath in het titelnummer. Forged In War is een stuk bruter met meer nadruk op gitaarwerk à la Obscura, blastbeats en agressieve vocalen, al is het powermetalrefrein juist melodieus. Het razendsnelle Herald Of Aegir, dat zich ongetwijfeld tot een van de favorieten zal opwerken, wordt gevolgd door het atmosferische, relatief rustige Rift Between Us.

De plaat is strak geproduceerd en kraakhelder gemixt. Daardoor heeft deze meer ademruimte dan zijn voorganger Wings Of Death (2019) en kun je alle details makkelijk horen, van de prima gitaarsolo’s tot de elektronische trance-elementen. Soms staan de partijen wel wat los van elkaar, zoals in Landfall, dat wat aan overproductie lijdt. Daarnaast valt het gepolijste karakter van de refreinen met meervoudige, melodieuze zang op. Die gelaagde refreinen zijn mierzoet, net als de korte secties met akoestische, cleane gitaar (Rift Between Us). Ondanks de overdadige poetsbeurt hebben de stevigere nummers, zoals Forged In War en Herald Of Aegir toch impact. Dat is wat minder het geval bij Landfall, omdat daarin de gitaarpartijen zachter in de mix staan, ten gunste van de bijdragen op keyboard, die ook elders veel ruimte krijgen. De technisch hoogstaande gitaarsolo’s hebben gelukkig een mooi podium.

Voices In The Sky is een zeer prettig album, waarop Brymir met elke track weer een andere kant van zich laat horen. Mede vanwege de variatie en het hoge energieniveau is het genieten, ook tijdens de tweede helft van het album, met onder meer Far From Home en de melodeathmeezinger Seeds Of Downfall. Ook de Dark Funeral-cover Diabolis Interiium, die als bonustrack is toegevoegd, is dik in orde. Evenwel zal niet iedere metalfan de overproductie en het gepolijste karakter van de cleane zang waarderen. Zijn dat geen struikelblokken en krijg je je portie epic metal graag netjes opgediend? Dan kun je niet om Brymir heen. Deze vierde langspeler is het beste wat de Finnen tot nu toe hebben voortgebracht.

1. Voices In The Sky
2. Forged In War
3. Fly With Me