• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

The Dirty Denims - Raw Denim
Label: Handclap Records

-

Het Eindhovense The Dirty Denims bestaat vijftien jaar en dat moet gevierd worden. Helaas kan dat door alle virusmiserie niet altijd live met publiek. Dan maar zonder, via een stream, denken veel artiesten; zo ook dit vrolijke kwartet. Het is jammer dat de blijde uitroepen en schreeuwen van publiek ontbreken op deze vijftien nummers tellende liveplaat (opgenomen in PopEi, Eindhoven), want die zouden er zeker zijn geweest. Het is namelijk bijzonder lastig om niet heel enthousiast te worden van dit energieke rockallegaartje met invloeden van AC/DC, Kiss, Motörhead, Joan Jett, Blondie en zoveel anderen. De band noemt het zelf happy hardrock en dat is een prima omschrijving voor wat we horen op Raw Denim.

Het viertal klinkt iets rauwer dan op de studioalbums, waarvan Ready, Steady, Go! (2020) het meest recente is. Een flink aantal nummers van de gespeelde set bestaat dan ook uit songs van deze knaller. Zo komt de titeltrack van dit album voorbij, worden we getrakteerd op een rappe versie van Roll The Dice en gaan we op de horrortour met Creatures Of The Night. Andere songs mogen dan wel van minder recente datum zijn, zij doen echter niet onder voor het pakkende materiaal van de jongste studioplaat. The Dirty Denims kent zijn klassiekers. Dat resulteert in prima rocksongs die misschien niet al te origineel zijn, maar wel garant staan voor een feestje.

Dat geldt ook voor de live-uitvoering, want de energie spat ervan af. Er is niet al te veel verschil tussen de live- en studioversies. Dat heeft er natuurlijk ook mee te maken dat het live in een studio is. Wel klinkt The Dirty Denims rauwer en wilder. Zangeres Mirjam Sieben klinkt prima en krijst er live af en toe heerlijk op los. Bovendien klinkt ze net iets minder schel dan op de studioplaten. Het moddervette bas- en gitaargeluid (Jeroen Teunis op gitaar, Marc Eijkhout op bas) valt vanaf de eerste song op. Het drumwerk is strak, maar het drumgeluid klinkt af en toe minder scherp. Het is slechts een bescheiden punt van kritiek, want Raw Denim verveelt geen minuut.

The Dirty Denims staat ook live zijn mannetje. Dit fijne visitekaartje bevestigt dat. Optredens zijn op dit moment schaars en beperkt. Hopelijk komt daar snel verandering in. Wanneer je toch een mogelijkheid ziet om een show van The Dirty Denims te bezoeken (zoals recent in Muziekcafé Helmond om acht uur 's ochtends), zal dat gezien de prestaties op Raw Denim niet tegenvallen.

1. Ready, Steady, Go!
2. Fit In Stand Out
3. Dirty Job