• Paul H. Landers (Rammstein) - 57

• Matt Williamson (Power Of Omens) - 2006
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984

Running Wild - Blood On Blood
Label: SPV/Steamhammer Records
Running Wild - Blood On Blood
Accept, Rage, U.D.O., Helloween … welke legendarische Duitse heavymetalband heeft er in 2021 nu geen album uitgebracht? Alleen Grave Digger had niks op de planning staan voor dit jaar. Dan ontbreekt Running Wild nog en warempel, ook bandleider Rock ’N Rolf verrast de heavymetalliefhebber met een nieuwe plaat. Vroeger werd de ene na de andere klassieker gemaakt, tegenwoordig is dat helaas niet meer het geval. Dus of we blij moeten zijn? De verwachtingen zijn in ieder geval hooggespannen, want volgens Rolf is Blood On Blood zeer waarschijnlijk de beste uit zijn hele carrière.

Zelf heb ik de nieuwste platen altijd links laten liggen vanwege de belabberde kwaliteit, maar ook omdat de band nauwelijks meer iets te bieden heeft. De klassiekers Under Jolly Rogers (1987) en Port Royal (1988) en de verzamelaar 20 Years In History zijn eigenlijk wel voldoende. Er zijn echter genoeg fans die er geen genoeg kunnen krijgen. In Duitsland rennen ze steevast wild naar de platenzaak voor de nieuwe Running Wild, met een hoge positie in de hitlijst als gevolg. Dat zal ongetwijfeld ook gebeuren met Blood On Blood.

Opnieuw is de plaat helaas geen hoogvlieger. De songs zijn inwisselbaar, ideeën van vroeger worden opnieuw gebruikt en het tempo blijft grotendeels hetzelfde. Hetzelfde liedje (of: dezelfde liedjes) als bij voorgaande albums dus. Toch valt er best wat te genieten. De songs zijn beter gestroomlijnd, er is extra hard gewerkt aan de instrumentatie en het geluid is van acceptabel niveau. Het tien minuten durende The Iron Times (1618 - 1648) is een van de beste tracks van de laatste twintig jaar.

Voor de diehard Running Wild-fan is Blood On Blood zeker een van de betere albums van de laatste tijd. Ze zullen dan ook niet teleurgesteld terugkeren van de platenzaak. Voor mij is het al voldoende dat ik een nieuwe Running Wild-plaat prima kan uitzitten.

1. Blood On Blood
2. Wings Of Fire
3. Say Your Prayers