Shit Sandwich en andere albumrecensies

• Page Hamilton (Helmet) - 62
  • Samppa Hirvonen (Nightwish) - 44
  • Stig Pedersen (D-A-D) - 57

• Chris Cornell (Soundgarden) - 2017

Wizardthrone - Hypercube Necrodimensions
Label: Napalm Records
De recentelijk geformeerde, internationale band Wizardthrone (met bandleden afkomstig uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Zweden) weet al direct met zijn debuutplaat de schijnwerpers op zich gericht. De groep heeft immers een platencontract met het invloedrijke Napalm Records. Begonnen als bont gezelschap met leden uit bekende bands als Alestorm, Gloryhammer, Æther Realm en Swashbuckle is het duidelijk dat Wizardthrone voor deze groep vooral een leuke uitlaatklep is. Waar Gloryhammer Bowes’ voorliefde voor ouderwetse, symfonische power metal etaleert, lijkt Wizardthrone vooral een eerbetoon aan het illustere Britse gezelschap Bal-Sagoth – de groep die met zijn epische, verhalende mengelmoes van symfonische metal, power metal, black metal en heavy metal kitsch tot kunst wist te verheffen.

Wie niet van ‘over the top’-muziek houdt, kan beter direct stoppen met lezen. Werkelijk álles aan Wizardthrone schreeuwt protserigheid. Kijk alleen al naar de ronduit hilarische pseudoniemen die de bandleden zichzelf hebben aangemeten. Zo transformeert piratenschelm Christopher Bower tot de illustere ‘C. Hyperiax Bowes - Arbiter of Electrodynamic K-Tensor Divinations’, terwijl drummer Eric W. Brown zich het alter-ego ‘E. Wizardthrone Brown - Prognosticator of Transdimensional Cybernetic Subterfuge’ aanmeet. De tracktitels zijn al minstens net zo grotesk. Het meest tot de verbeelding sprekende voorbeeld is Beyond The Wizardthrone (Cryptopharmalogical Revelations Of The Riemann Zeta Function). De knipoog naar de eveneens uitbundige titels van Bal-Sagoth zal de liefhebber van deze cultband niet zijn ontgaan.

De symfonische, melodieuze death metal van Wizardthrone vertoont daarnaast duidelijke raakvlakken met groepen als Wintersun, Æther Realm en Allegaeon. Composities die vol praalzuchtige tierelantijntjes zitten, bijna uit zijn voegen barstend van dramatiek en opgeklopt heroïsme. Vol smeuïge, melodieuze deathmetalriffs en frivole loopjes, maar met minstens zo veel aandacht voor vette keyboardpartijen en aanvullende effecten. Het geheel wordt op zeer overtuigende wijze aan elkaar gebruld door V. Morbistopheles Jones (die in het dagelijks leven gewoon Jake Jones heet en wiens uitstekende, raspende strot we kennen van Æther Realm).

In sneltreintempo knalt Wizardthrone zeven ijzersterke nummers uit de speakers. Hoewel deze tracks gemiddeld zo’n vier minuten duren, gebeurt er ontzettend veel. Des te knapper is het dat de band er toch in slaagt om de nummers voldoende herkenbaarheid mee te geven. Hoewel alle tracks uitstekend in elkaar zitten, verdient Frozen Winds Of Thyraxia een eervolle vermelding. Liefhebbers van het oude werk van Children Of Bodom en Kalmah zullen smullen van het heerlijke, gelikte gitaarwerk in deze track. Het begin van Incantation Of The Red Order en Forbidden Equations Deep Within The Epimethean Wasteland is dan weer pure Bal-Sagothverering. Ik kan een grijns van oor tot oor niet onderdrukken als ik de typische, trotse blazers hoor schallen, terwijl heroïsche spokenwordpassages de extravagantie verder opvoeren. Interessant is ook Of Tesseractual Gateways And The Grand Duplicity Of Xhul, met gastvocalen van Florian Magnus Maier (Dark Fortress), wiens verwrongen stembanden de muziek direct een duisterder ondertoon meegeven.

Met het afsluitende Beyond The Wizardthrone (Cryptopharmalogical Revelations Of The Riemann Zeta Function) gooit de band nog wat extra olie op het vuur. Het is een epos van ruim dertien minuten dat als een ware achtbaan aanvoelt. Symfonische overdaad, flitsend gitaarwerk, pakkende melodielijnen en plotselinge tempowisselingen maken de track tot een avontuurlijke onderneming, die soms uit de bocht lijkt te vliegen, maar toch overtuigend blijkt. We horen gastvocalen van niemand minder dan Evan Anderson Berry (van het geweldige Wilderun), terwijl Aleksi Munter (Swallow The Sun) een bijdrage op het keyboard levert.

Hypercube Necrodimensions is een album dat ongetwijfeld de gemoederen gaat bezighouden. Het pompeuze karakter zal veel luisteraars tegenstaan, maar de band ook ongetwijfeld veel fans opleveren. In zekere zin is Wizardthrone een symfonische, melodieuze deathmetalvariant op Dragonforce. Die band doet immers ook alles op driehonderd procent. Kun je een energieboost gebruiken, zet dan dit album op. Het werkt beter dan vijf blikjes Red Bull – en het is nog gezonder voor je ook.

1. Black Hole Quantum Thermodynamics
2. Frozen Winds Of Thyraxia
3. Incantation Of The Red Order