• Tony Martin (Black Sabbath) - 67

• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Bodom After Midnight - Paint The Sky With Blood
Label: Napalm

Het jaar 2021 begon slecht met het tragische nieuws dat Alexi Laiho was overleden. De Finse muzikant verkreeg al op vroege leeftijd roem en bewondering door zijn unieke gitaarspel en drukte met zijn band Children Of Bodom een gigantische stempel op de populariteit van de melodische deathmetalscene.

Door zijn kwaliteit om felle en snelle gitaarriffs te combineren met fantastische en melodieuze solo's sloeg de muziek van de groep in als een bom. Klassiekers als Hatebreeder (1999), Follow The Reaper (2000) en Hate Crew Death Roll (2003) waren ideale instapplaten die een hele generatie leerde kennismaken met het genre, terwijl ze ondertussen ook de doorgewinterde fans van het genre konden bekoren.

De band bleef gestaag en met wisselend succes doorgaan met het uitbrengen van platen. Ondertussen werd Laiho ook ingehaald door een ander soort roem. Zijn reputatie als uitbundig feestbeest leverde hem de bijnaam "Wildchild" op. Uiteindelijk bleek de koek in 2019 op te zijn. Children Of Bodom viel uiteen en Laiho besloot om samen met gitarist Daniel Freyberg door te gaan als Bodom After Midnight. De rest van de line up werd opgevuld door bassist Miltja Toivonen (ex-Santa Cruz), drummer Waltteri Vayrynen (Paradise Lost) en keyboardspeler Lauri Saloma. De groep was bezig met het opnemen van hun debuutalbum, maar helaas door het vroegtijdig overlijden van Alexi Laiho zal deze nooit afgerond worden.

In plaats van deze full-length komt de band nu met de ep Paint The Sky With Blood, met daarop al het materiaal wat Bodom After Midnight heeft opgenomen. Hierop staan twee nieuwe tracks en de cover Where Dead Angels Lie van Dissection. Bij het opzetten van het materiaal wordt meteen duidelijk dat Laiho en consorten een voortzetting van Children Of Bodom voor ogen hadden, maar dan onder een nieuwe naam.

Wat daarbij opvalt is de energie en de speelsheid. De groep klinkt stukken gemotiveerder en komt sterker voor de dag dan dat Laiho klonk op zijn vorige wapenfeiten. Opener Paint The Sky With Blood trapt meteen fel af en combineert furieuze riffs met een onweerstaanbare groove. Het tempo ligt hoog en Laiho brult even snel mee. Daarnaast wordt de luisteraar ook nog op een uiterst fijne gitaarsolo getrakteerd. Opvolger Payback's A Bitch is iets ruwer en minder melodieus, maar klinkt even sterk. Met Where Dead Angels Lie laat de bandleider vervolgens nog zijn talent horen voor het coveren van tracks. De band benadert het origineel op een ijzingwekkende manier, maar weet er vervolgens toch een eigen smoel aan te geven.

Helaas zullen dit de laatste composities zijn van zowel Alexi Laiho als Bodom After Midnight. Met de ep Paint The Sky With Blood laten de mannen vooral horen wat voor potentie er in deze samenstelling zat. Alle drie tracks klinken voortreffelijk en een volwaardige plaat had de potentie om de mindere parels van Children Of Bodom ver achter zit te laten. Met de dood van Alexi Laiho is een bijzondere en markante artiest veel te vroeg heengegaan. Hij zal gemist worden en ondanks dat deze ep wervelend materiaal bevat, voelt het helaas als een schrale troost.

1. Paint The Sky With Blood
2. Payback's A Bitch
3. Where Dead Angles Lie