• Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

• Ben Graves (Murderdolls) - 2018

Stormwind - Rising Symphony
Label: Black Lodge Records

Stormwind - Rising Symphony

De Zweedse formatie Stormwind begon in het midden van de jaren negentig en is na het uitkomen van Rising Symphony (2002) en het livealbum Legacy (2004) niet meer actief als band. De melodieuze metalgroep onder leiding van gitarist Thomas Wolf is in de korte periode van zijn bestaan met zes studioplaten zeer productief geweest. Het Zweedse label Black Lodge Records brengt enkele platen opnieuw uit. Resurrection (oorspronkelijk uit 2000) kreeg vorig jaar een nieuwe editie. Dit jaar is het vooralsnog laatste studioalbum Rising Symphony aan de beurt.

Die heruitgaven zijn zeer interessant voor liefhebbers van melodieuze metal vol neoklassiek gitaarwerk. Wolf toont zich een geïnspireerd snaarvirtuoos met straffe riffs, fijne gitaarloopjes en uitbundige solo's. Zijn uitbundige spel staat volledig in dienst van de degelijke melodieuze metalsongs die doen denken aan het betere werk van Yngwie Malmsteen (Rising Force) en consorten.

Naast de hoofdrol voor het gitaarwerk van Wolf is er ruime aandacht voor de keyboardpartijen van Kaspar Dahlqvist (ex-Dionysus) en de pakkende zangpartijen van Thomas Vikström (Therion, ex-Candlemass). Laatstgenoemde toont zich veelzijdig met wilde, felle uithalen tijdens Touch The Flames, Strangers From The Sea en de Queen-cover White Man en gevoelige partijen tijdens de ballads River Of Love en Streets Of Prishtine. De tweede, mierzoete 80s-ballad wordt gekenmerkt door sterk musiceren, maar is een vreemde eend in de bijt tussen het ruigere materiaal en zou niet misstaan bij een goedkoop ogend televisiedrama.

De overige songs tonen zich sterker, hoewel niet elke track een hoogvlieger is. Een van de hoogtepunten is het eerdergenoemde, epische Strangers From The Sea, dat een lange aanloop kent naar een opzwepende tweede helft. De energieke coupletten worden afgewisseld door een standaardrefrein. Schijn bedriegt, want met ijselijke achtergrondkreten wordt dat standaardrefrein tijdens de reprise een stuk spannender. De ruige wending die Stormwind geeft aan de Queen-klassieker White Man maakt de song eveneens noemenswaardig. Het southernrockkarakter wordt benadrukt en ook in deze track steelt het gitaarspel van Wolf de show. Uit eigen zak is er dan nog het intense, dramatische Flyer, dat met dreigend gitaarwerk de luisteraar meesleept op een wilde tocht.

Het rappe Wings Of Tomorrow is een bonustrack bij deze heruitgave die moeiteloos bij de rest van de songs past. Het is fijn dat er na enkele decennia hernieuwde aandacht is voor Stormwind, dat met bijvoorbeeld Flyer en Strangers From The Sea heeft gezorgd voor enkele tijdloze tracks.

1. Rising Symphony
2. Touch The Flames
3. Eyes Of Change