13-04-2021

Warrior Path - The Mad King
Label: Symmetric Records
Warrior Path - The Mad King
Het is pas sinds ik vorig jaar het debuut van Warrior Path hoorde, dat ik de naam Bob Katsionis actief ben gaan onthouden. Achteraf blijkt dat deze Griekse gitarist/toetsenist in de helft van alle Griekse bands heeft gezeten (Firewind en Septicflesh als bekendste namen) en dat hij buiten begenadigd muzikant ook een voortreffelijk songwriter blijkt te zijn. Iets om wat meer onderzoek naar te doen, al is het alleen maar om te bewijzen dat er buiten Gus G. nog meer virtuozen uit Hellas komen.

Op het sympathieke doch wisselvallige debuut is de zang nog voor rekening van Beast In Black’s Yannis Papadopoulos. Op het moment dat het nieuws naar buiten kwam dat ex-Lost Horizon zanger Daniel Heiman dit keer zijn longen uit het lijf zou schreeuwen, werd mijn enthousiasme toch een flink stuk groter. Heiman’s heldere, doch krachtige vocalen zijn namelijk perfect voor het soort epische muziek dat wordt gemaakt op The Mad King. Op de voorganger was het afwisselend power metal en jaren ’80 hardrock die voorbijkwamen, maar hier is het volledig op Warlord-leest geschoeide heavy/power metal die voorbijkomt. Dit betekent stoere ritmes, Iron Maidenesque gitaarmelodieën en een mythische sfeer, met daaroverheen trotse en grootse vocalen die laten horen dat Heiman zijn kunsten nog lang niet verleerd is.

The Mad King is een album waarop gelukkig nooit vergeten wordt dat ‘power’ de hoofdgedachte van de songs moet blijven. Er zijn geen ballads te vinden die de boel laten inkakken, al onderscheiden alle songs zich zowel qua tempo als sfeer. Een hoogtepunt is het machtige Don’t Fear The Unknown, waarin akoestische gitaarmelodieën, slepende gitaarlijnen, speedmetalriffs en gitaarsolo’s die bevangen lijken te zijn door de geest van Criss Oliva (Savatage) elkaar afwisselen. His Wrath Will Fall en Beast Of Hate zijn de meer kant-en-klare singles, terwijl het afsluitende Last Tale een paar van Heiman’s meest intense gillen en Katsionis’ beste gitaarpartijen laat horen. Een magistrale afsluiter!

Warrior Path’s tweede album is een absoluut schot in de roos voor liefhebbers van bands als Warlord, Domine en Battleroar. Waar er toetsen zijn, kleuren ze slechts de achtergrond een beetje in, maar altijd zijn de gitaar en Heiman’s magische vocalen de spelers die de hoofdrol opeisen. Stoere power metal die soms cliché-paden betreedt, maar nergens verzuipt in kitscherigheid. Een flinke verrassing. Het is dan ook hopen dat Katsionis en Heiman hun samenwerking in de toekomst zullen voortzetten!

1. It Has Begun
2. The Mad King
3. His Wrath Will Fall