13-04-2021

Hatebreed - Weight Of The False Self
Label: Nuclear Blast
Hatebreed - Weight Of The False Self
De Amerikaanse formatie Hatebreed is niet zo van de vernieuwing. Sterker nog: de groep rondom brulboei Jamey Jasta zou je kunnen typeren als de AC/DC van de hardcore. De ingrediŽnten zijn feitelijk al jaren hetzelfde. Iedere riff is het equivalent van een deur die met geweld wordt ingetrapt, de agressieverhogende beatdowns zijn even alomtegenwoordig als genadeloos en de blaffende strot van Jasta klinkt op ieder album even boos en verontwaardigd. Het is niets anders op Weight Of The False Self, de eind november vorig jaar verschenen, negende full-length van de mannen (als we het coveralbum For The Lions voor het gemak even meetellen). Er is natuurlijk ook genoeg om je kwaad over te maken. Laat het maar aan Hatebreed over om die woede in brandstof om te zetten!

Weight Of The False Self verschijnt vier jaar na The Concrete Confessional en is een plaat die als Ďkort, maar krachtigí te typeren valt. Twaalf nummers rost de band erdoorheen, in iets meer dan een half uur. Daarmee houdt de groep de spanningsboog aardig strak. De nummers zijn kort en Ďto the pointí, zonder nodeloze uitstapjes. De teksten handelen over het onrecht in de wereld of over kracht putten uit jezelf - en meestal een combinatie van beide. Met Instinctive (Slaughterlust) en Let Them All Rot schiet Hatebreed ijzersterk uit de startblokken. De combinatie van lompe riffs en beatdowns met de bulderende vocalen van Jasta werkt nog steeds uitstekend.

Naast deze openingstracks staan er meer van dit soort lekkere beukers op Weight Of The False Self. Met This I Earned, Wings Of The Vulture en From Gold To Gray zal de band oudgedienden zeker tevreden houden. Soms komt het vijftal wat melodieuzer uit de hoek, zoals in Cling To Life, dat zelfs een heel verrassende gitaarsolo bevat. Het zijn echter accentverschillen, want de algehele sound van de Amerikanen is direct herkenbaar. Niet ieder nummer is echter even sterk. Zo is het titelnummer iets te prekerig en behoort ook A Stroke Of Red tot een van de mindere tracks door het trage tempo. Gelukkig komt het opgefokte Dig Your Way Out op precies het juiste moment om de vlam weer in de pan te laten slaan.

De muziek van Hatebreed mag dan volgens een vast recept gemaakt worden, de toewijding waarmee het geheel wordt gebracht, werkt steevast aanstekelijk. Bovendien zijn de nummers zo energiek dat ze steeds een soort primitieve oermens naar boven weten te brengen. De neiging om alles om je heen kort en klein te slaan wordt er in ieder geval aardig door versterkt. Twijfelaars gaat de band niet meer overtuigen, maar degenen die Hatebreed een warm hart toedragen, kunnen met dit album weer even vooruit. Op Weight Of The False Self valt niets nieuws te ontdekken, maar soms is dat ook wel eens lekker.

1. Instinctive (Slaughterlust)
2. Let Them All Rot
3. Set It Right (Start With Yourself)