• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Darkness - Over And Out
Label: Massacre Records

Darkness - Over And Out

Het Duitse Darkness zal niet bij iedereen direct een belletje doen rinkelen. De thrashers uit het Ruhrgebied zijn begonnen in de vroege jaren tachtig en stopten er begin jaren negentig een tijdlang mee. Drummer Lacky en gitarist Arnd lieten het er niet bij zitten en gingen voor een doorstart in het nieuwe millennium. Vers materiaal volgde er in de vorm van The Gasoline Solution (2016) en First Class Violence (2018) met gitarist Meik en zanger Lee. Hoewel de naam anders doet vermoeden, is Over And Out niet het afscheid van de groep. De zeven songs vormen een brug tussen heden en verleden en belichamen de muzikale richting voor de toekomst. Gezien het verleden van de groep komt het niet als verrassing dat dat snoeiharde, meedogenloze old school thrash betreft.

Over And Out is een soort van overgangsalbum met daarop zes studiotracks en een live-opname. Het studiowerk bestaat uit een aantal nieuwe songs (Every Time You Curse Me, Over And Out) en een herinterpretatie van oud materiaal (Armageddon). Darkness verrast op muzikaal gebied niet, maar imponeert wel. De mannen grijpen terug op Duitse thrash metal van de jaren tachtig en gieten deze in een modern jasje. Verwacht dan ook pakkende, melodieuze refreinen, messcherpe riffs en indrukwekkende solo's. Niets nieuws onder de zon, maar het nieuwe materiaal is stevig, goed geproduceerd en grijpt vrijwel direct, al doet de openingstrack het beter dan het daaropvolgende Dawn Of The Dumb.

De nieuwe versie van Armageddon is een flinke opsteker die langer is dan het origineel. Zanger Lee lijkt zich af en toe te verslikken in het hoge tempo, maar dat maakt voor de ongecompliceerde teksten weinig uit. Het razende tempo en gitaargeweld zullen live garant staan voor een flinke pit die op gepaste momenten de titel meebrult. Dat Darkness op het podium van wanten weet, bewijst de live-opname Tinkerbell Must Die.

De Skid Row-klassieker Slave To The Grind klinkt aardig in de iets ruigere vorm, waarin Darkness hem giet. Vreemde eend in de bijt is afsluiter Faded Pictures. De unplugged track maakt weinig indruk met wat houterige, ruwe zanglijnen. Leuk om even tot rust te komen na het ijzersterke thrashgeweld, maar een blijver is het niet. Dat zijn de overige thrashsongs wellicht wel, want Over And Out smaakt naar meer. Darkness treedt de toekomst dan ook met opgeheven hoofd tegemoet.

1. Every Time You Curse Me
2. Dawn Of The Dumb
3. Over And Out