Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

• Justin Broadrick (Godflesh) - 53
  • Louis Svitek (Ministry) - 59
  • Sander Gommans (After Forever) - 44

Gösta Berlings Saga - Konkret Musik
Label: InsideOut Music

Gösta Berlings Saga - Konkret Musik

Betonmuziek. Dat is de letterlijke vertaling uit het Zweeds van Konkret Musik, de titel van het zesde album van het uit Stockholm afkomstige Gösta Berlings Saga. Hoewel de titel anders doet vermoeden hebben we hier niet te maken met kille, logge metalmuziek. De twaalf instrumentale liedjes zijn een avontuurlijke mix van krautrock, progressieve elektronica en avant-garde.

Gösta Berlings Saga, vernoemd naar de gelijknamige Zweedse roman van Selma Lagerlöf, telt vijf muzikanten. De groep timmert al zestien jaar aan de weg en heeft met Detta Har Hänt (2009) en Sersophane (2016) al uitstekende platen op zijn naam staan. Al vanaf het begin vervullen synthesizers en keyboards een prominente rol in de composities van de Zweden. Op Konkret Musik is het toetsenwerk nog belangrijker geworden. Naast de gebruikelijke gitaar/basgitaar/drums-opstelling gebruikt de band onder andere een mellotron, elektrische piano en een groot scala aan minder gangbare synthesizers (waaronder een Moog Taurus bass pedal). Hierdoor meanderen de songs nadrukkelijker door krautrock-territoria, maar klinken de tracks ook cinematischer.

De band heeft op deze nieuwe plaat bewust gekozen voor kortere en compactere songs. Voor het eerst ontbreekt er een episch nummer van meer dan tien minuten. In plaats daarvan zijn er meer tracks die een veel uiteenlopender karakter hebben. Een uitstekende zet, want Konkret Musik klinkt dynamisch en rijk. Ook zijn de composities zelf erg sterk. In Vinsta Guldklocka, Basement Traps en met name To Never Return hoor je het zelfvertrouwen. Het komt goed naar voren dat deze muzikanten erg goed op elkaar zijn ingespeeld.

Mede door de diversiteit en contante kwaliteit van het songmateriaal is Konkret Musik een album dat blijft boeien en waarop je steeds nieuwe dingen blijft horen. Gösta Berlings Saga is hier duidelijk op de avontuurlijke koers. Zolang deze experimenteerdrift leidt tot uitstekende platen met individuele muzikale kunstwerkjes zoals deze, is dit alleen maar toe te juichen.

1. Släpad
2. Vinsta Guldklocka
3. Basement Traps