• Paul Kuhr (Novembers Doom) - 51
  • Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Destruction - Born To Thrash
Destruction - Born To Thrash
Een sympathiek gebaar. Dat is precies wat Born To Thrash is. Bedoeld als een geschenk van Destruction aan de fans, om ze door deze vreemde, concertloze coronatijd te slepen. Bij de Duitse thrashers weet je bovendien dat ze altijd kwaliteit leveren. Born To Thrash blijkt zodoende wel wat meer dan enkel een zoethoudertje.

Dit compacte live-album klinkt namelijk uitstekend. Destruction was duidelijk in vorm op het Party.San-festival van vorig jaar, een dag nadat de jongste plaat Born To Perish (2019) het levenslicht zag. Dat is vooral te danken aan de tweede gitarist Damir Eskić die hier voor het eerst op een live-cd van de band te horen is. De man staat samen met oudgediende Mike Sifringer garant voor spectaculair snaarwerk. Hij bewijst meer dan op de laatste studio-cd dat Destruction echt wel een tweede gitarist kan gebruiken. Door de solo's van Eskić kan Sifringer zich bezighouden met de kunst die hij het beste beheerst; onnavolgbaar ritmegitaarwerk.

Op de songkeuze valt wel één en ander aan te merken. In tegenstelling tot Sodom en Kreator staat Destruction zelden garant voor verrassingen op de bühne. Af en toe speelt het gezelschap een vergeten kraker, maar meestal bestaat de set uit dezelfde klassiekers. Dat is nu ook grotendeels het geval. Curse The Gods, Nailed To The Cross en Mad Butcher blijven natuurlijk heerlijke songs, maar we hebben ze toch zeker al vier of vijf keer in de kast, door de eerdere live-albums. De noviteiten blijven beperkt tot twee nieuwe songs. Helaas behoren Born To Perish en Betrayal niet tot de beste nummers van de laatste studioplaat en ik verwacht dan ook niet dat ze tot in de lengte der jaren op de setlist blijven staan. De twee songs doen zeker live wel erg veel denken aan de bekende klassiekers.

Ik waagde onlangs om Destruction eens aan te spreken op de tracklist van Born To Thrash en kreeg toen een vrij chagrijnige reactie terug. We moesten maar blij zijn met deze geste. Het was een spontaan idee en het ging hier om een verkorte festivalset. Daar kon ik het mee doen. Op zich begrijpelijk, maar ik hoop toch dat Schmier en kornuiten toch eens wat ander werk live brengen. Zeker met een capabele, tweede gitarist moet het geen probleem zijn om gave songs van de albums Release From Agony (1988) en Cracked Brain (1990) nieuw leven in te blazen. Die albums zijn immers ook opgenomen met een tweede snarenplukker, dus ik zie geen reden waarom niet.

Afgezien van de voorspelbare rits nummers is Born To Thrash een uitstekende live-plaat die keurig en lekker rauw is vastgelegd. De sfeer zat er die dag kennelijk goed in. De band speelt over het algemeen behoorlijk strak en Schmier zingt live net wat melodieuzer dan op de studioplaten. Het album is overigens al te beluisteren via de bekende streamingsdiensten. Wie liever de cd in huis haalt, kan vanaf 17 juli terecht bij de platenzaak.

1. Curse The Gods
2. Nailed To The Cross
3. Born To Perish