• Sebastjan Mulej (Brutart) - 45

• Jeff Ward (Nine Inch Nails) - 1993
  • Randy Rhoads (Ozzy Osbourne) - 1982

Audrey Horne - Waiting For The Night
Label: Napalm Records

Audrey Horne - Waiting For The Night

Als je niet oplet heeft een van je favoriete bands zomaar een nieuw album uit. Gelukkig verklapt de titel Waiting For The Night genoeg, want dat is natuurlijk een track van het album Pure Heavy. Het blijkt een live-album te zijn. Dat is mooi, want de heren hardrockers hebben natuurlijk een live-reputatie van heb ik jou daar. In positieve zin, welteverstaan.

Dat weten de bezoekers van deze show en het eerste woord is dan ook aan hen. Luidkeels wordt "Audrey Horne" gescandeerd. De Noorse formatie laat er echter geen gras over groeien en trapt het gaspedaal gelijk in met This Is War; een nummer dat als vanouds live sneller opgevoerd wordt dan op plaat. De toon is gezet. Zanger Torkjell Rød is goed bij stem en de band is in topvorm.

De techniek heeft gelukkig ook niet stilgestaan, want wat een productie. Wie oud genoeg is om de bootleg-periode te hebben meegemaakt, zal beamen dat dat toch eigenlijk ook maar behelpen was. We hadden niks, we wisten niet beter. Audrey Horne heeft er duidelijk serieus werk van gemaakt en komt met een uiterst gebalanceerde opname om uw vingers bij af te likken. Dat zorgt ervoor dat alle instrumenten goed hoorbaar zijn en helder klinken, terwijl de focus op de heldere stem van Rød ligt. Precies goed dus.

Bovendien is het publiek slechts sporadisch hoorbaar. Als Rød daartoe oproept, wordt er het publiekskanaal even wat harder gedraaid, maar verder klinkt het slechts op de achtergrond. Nouja, en tussen de nummers door natuurlijk. Gejuich en gejoel hoort er op een live-album gewoonweg bij. Gelukkig overstemt dat Rød niet die de nummers ongetwijfeld vakkundig aan elkaar praat zoals we van hem gewend zijn. Maar ik zeg ongetwijfeld, want gezien mijn Noors niet veel verder gaat dan helvete, kan ik vrij weinig met de interludes. Dat is toch wel een smetje op een verder uiterst vermakelijke en professionele plaat die de live-reputatie van Audrey Horne maar weer eens onderstreept.

De Scandinaviërs banen zich in zestien nummers een weg door de setlist en natuurlijk door de discografie. Helaas ligt de nadruk wel op het in 2018 verschenen laatste album Blackout. Op een live-album hoort natuurlijk een gebalanceerdere doorsnee van het portfolio. Maar de band speelt op veilig en heeft er geen speciale setlist van gemaakt. Ondanks dat, speelt de band een dijk van een show. Wie de live-reputatie graag vanuit zijn luie stoel wil bewonderen, wordt dan ook op zijn wenken bediend. U weet wat u te doen staat.

1. This Is War
2. Audrevolution
3. Youngblood