• Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Chaos Magic - Furyborn
Label: Frontiers Music Srl

Chaos Magic - Furyborn

Het eerste album van Chaos Magic (2015) was een samenwerking van Timo Tolkki en Caterina Nix. De Finse ex-bassist/zanger/gitarist van Stratovarius trok zich echter na de debuutplaat terug uit het door Frontiers Music opgezette project. Inmiddels is Chaos Magic een samenwerkingsverband tussen de Chileense zangeres en producer Nasson (Rising Angël, Nasson, ex-Inferis, ex-Resilience). Eerder dit jaar verscheen het album Furyborn.

Daarop laat het duo samen met programmeur Franco Lama, drummer Charlie H Miranda en bassist Hermaunt Folatre rockende en alternatieve metal horen die door de jaren negentig en begin deze eeuw is geïnspireerd. Vanwege de symfonische elementen komen de namen van Nightwish (Anette Olzon-periode), Delain (Like Never Before en Beware Of Silent Waters) en Sirenia in gedachten op. De songs van Chaos Magic zijn echter eenvoudiger en minder bombastisch. De beste visitekaartjes zijn het eerste drietal, het fraai gezongen Bravely Beautiful en I’d Give It All, dat de gevoelige snaar raakt.

In vergelijking met het debuut heeft Caterina Victoria Torrealba Carrancá, zoals ze eigenlijk heet, een veel dikkere vinger in de pap. De degelijke instrumentatie staat dan ook in dienst van haar vocalen. Ze heeft een prettige, melodieuze zangstem met een rauw rockrandje. Ze maakt een gedreven indruk en komt met prima zanglijnen. Met I’d Give It All staat er slechts één ballad op, maar juist hierin kan de vierendertigjarige zangeres haar vocale ei prima kwijt. Ook in de stevige nummers houdt ze zich prima staande.

Haar stem gaat goed samen met die van Tom Englund (Evergrey) in het titelnummer. Ook de samenwerkingen met Ailyn Giménez (Her Chariot Awaits, ex-Sirenia) en de van Ritchie Blackmore’s Rainbow en Lords Of Black bekende Ronnie Romero (Path Of The Brave) pakken goed uit. In het energieke Falling Again blijkt Nasson echter niet de beste zanger en de bijdragen van toetsenist Mistheria (Bruce Dickinson, Vivaldi Metal Project, Artlantica, Tower Of Babel) in Beware Of Silent Waters zijn onopmerkelijk.

Mede vanwege de bijdragen van diverse gastartiesten ontstaat (zeker vocaal) een kleurrijk album, dat zowel de moderne kant van de melodieuze metal (het Amaranthe-achtige Falling Again), de atmosferische, poppy kant (Beware Of Silent Waters), de gothic industrialkant (in het zwoele My Affliction) en de wat experimentelere kant laat horen (Throw Me To The Wolves).

Ook in de andere compacte songs maakt ze een positieve indruk. Ja, ze heeft een licht accent, maar dat stoort niet. Furyborn is derhalve een prima visitekaartje. Verwacht geen baanbrekende plaat, maar een prima geproduceerde collectie songs die prettig in het gehoor ligt en waarin ze zich professioneel presenteert.

1. You Will Breathe Again
2. Furyborn (Feat. Tom Englund)
3. Like Never Before