• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Infected Rain - Endorphin
Label: Napalm Records
Infected Rain - Endorphin
Eindelijk is het zover. Infected Rain heeft een platencontract getekend. En dat na tien jaar. Niet met de minste maatschappij trouwens. Napalm Records trekt de Moldavische band, die op FemME 2016 een zeer overtuigende indruk achterliet, verder uit de Oost-Europese schaduw. De groep rond de kleurrijke zangeres Elena "Lena Scissorhands" Cataraga zal na tien jaar hard werken nu echt de vruchten plukken van een contract met een goed label.

Dat doet het kwintet met muziek die niet makkelijk in een hokje te plaatsen is. De basis is moderne metal. Veelal met grooves en melodieuze passages, maar ook met uitstapjes naar elektronica, rap, nu metal, soundscapes en nog veel meer. Dat is de eerste luisterbeurten wel even wennen. Oordeel echter niet te snel en gun deze schijf zijn draaiuren. De songs groeien beslist met elke luisterbeurt. Fans van onder meer Jinjer, Otep en het recente materiaal van Lacuna Coil kunnen hier wel wat mee.

Passerby is de eerste track die al snel blijft hangen. Al snel volgt Pendulum. Ook het slechts twee en een halve minuut durende Lure is een topper, misschien wel dé topper. De korte maar krachtige track gaat tijdens optredens zonder twijfel voor veel beweging in het publiek zorgen. Passerby, Pendulum en Lure zijn tracks die wat meer recht door zee in elkaar steken. Veelal wisselt het gezelschap tussen agressieve stukken en sfeervolle, melodieuze fases. The Earth Mantra is een zeer sterke opener, die na een agressief hamerend begin met math-elementen een atmosferische, elektronische fase bevat. Het is één van de tracks die elke luisterbeurt sterker wordt.

Helaas is deze vierde full-length niet over de hele lengte overtuigend. Zo gaan sommige songs (met name op de tweede helft van deze release) of fases daarvan (Symphony Of Trust) ongemerkt voorbij vanwege de niet opvallende riffs of zanglijnen, mede doordat de opbouw van veel nummers op elkaar lijkt en inwisselbaarheid daardoor op de loer ligt. Ook de synthpartijen zijn niet altijd van toegevoegde waarde, zoals Black Gold toont. Qua songwriting valt er derhalve nog wel wat te winnen. In het afsluitende en dankzij de darkpopvibe van de rest afwijkende Storm werken de atmosferische elementen en bijdragen op synthesizer wél versterkend. Het is jammer dat op The Earth Mantra en de afsluiter na niet vaker gebruik is gemaakt van dit type compositie. Het zou de broodnodige afwisseling ten goede komen.

Productioneel is de nieuwe collectie songs een stuk sterker dan zijn voorganger, al is er wel veel gesleuteld aan de opnamen. De zang van Cataraga staat op de voorgrond en dat is een goede keuze. Niet alleen komt ze met felle, overtuigende screams, maar ook haar melodieuze zang en emotionele, zwoele voordracht van de persoonlijke teksten zijn dik in orde.

Endorphin is een goed visitekaartje van Infected Rain. De echte kracht van de Moldavische band zit echter in de live-optredens. Die energie hoor je niet helemaal terug in deze nieuwe collectie songs, maar er valt voldoende te genieten. Verwacht echter geen topplaat die de concurrentie omver blaast.

1. The Earth Mantra
2. Black Gold
3. Symphony Of Trust