Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

• Justin Broadrick (Godflesh) - 53
  • Louis Svitek (Ministry) - 59
  • Sander Gommans (After Forever) - 44

Chelsea Wolfe - Birth Of Violence
Label: Sargent House

Chelsea Wolfe - Birth Of Violence

Nu de dagen korter en somberder worden, zijn de omstandigheden ideaal voor een plaat van Chelsea Wolfe. De muziek van de Amerikaanse singer/songwriter vormt de ideale soundtrack bij een herfstwandeling door het bos wanneer de duisternis valt. Vorige maand verscheen dan ook Chelsea Wolfe’s achtste studioplaat. Gek genoeg is Birth Of Violence pas het eerste album dat we op deze website bespreken. Ironisch genoeg heeft Wolfe’s de metalelementen van de vorige twee platen achterwege gelaten. Sterker nog: Birth Of Violence is in de eerste plaats een akoestische plaat.

Chelsea Wolfe keert deels terug naar de sound van de eerste albums. In de twaalf composities is bijvoorbeeld geen doom metal meer te ontdekken. Eerlijk gezegd wordt de ‘metalfactor’ nauwelijks gemist. Birth Of Violence herbergt namelijk enkele beeldschone, kippenvel opwekkende composities. Dat Wolfe een prachtige en unieke stem heeft, is bekend, maar op deze plaat laat ze haar beste vocalen tot nu toe horen. Wolfe schrijft al liedjes sinds ze negen jaar is en dat hoor je goed. De songs zijn goed geschreven en prachtig aangekleed met gevarieerde instrumentatie.

Hoewel de composities op Birth Of Violence vooral een akoestische insteek hebben, is het niet alleen Wolfe en een akoestische gitaar wat je hoort. Zo dragen orkestrale elementen het adembenemende The Mother Road, Be All Things en Little Grave. Daarnaast flankeren noisy elektrische gitaarstukken de akoestische gitaarpartijen in Deranged For Rock & Roll en hoor je in American Darkness triphopachtige ritmes en elektronica op de achtergrond. In elk nummer is wel iets dat naast of door de akoestische stukken loopt.

Het maakt Birth Of Violence tot een ontzettend sfeervolle darkfolkplaat. Met The Mother Road, Be All Things, Deranged For Rock & Roll en Little Grave heeft deze plaat vier echte toppers. Hoewel geen enkel album hetzelfde is bij Chelsea Wolfe kan Birth Of Violence zich scharen bij het beste werk van de muzikante. Hier komen we de herfst en winter wel mee door.

1. The Mother Road
2. American Darkness
3. Birth Of Violence