• Robb Flynn (Machine Head) - 56
  • Russell Allen (Symphony X) - 53
  • Tom Gabriel Fischer (Celtic Frost) - 61

Zeremony - Cosmic Dystopia
Label: Eigen beheer

Zeremony - Cosmic Dystopia

Retrorockformatie Zeremony kwam twee jaar geleden erg leuk voor de dag met de eerste full-length Soul Of The Zeremony. De minimalistische, Deep Purple-achtige “organ driven rock” die de Duitsers maken, is dan nog niet helemaal perfect uitgewerkt, maar heeft zeker potentie. Inmiddels zijn we twee jaar verder en is er een nieuwe, vijf tracks tellende ep Cosmic Dystopia.

Zeremony heeft in twee jaar tijd veel progressie geboekt. Praktisch alle kreukjes en deukjes van de debuutplaat zijn met deze ep gladgestreken. De songs staan nog steeds in het teken van opzwepende seventiesrock, waarbij de orgelpartijen een prominente rol spelen. De Duitsers zijn er vooral qua songwriting op vooruitgegaan. Space Odyssey, Darkness en Wasteland zijn uitstekende composities met veel dynamiek. In Darkness, Trapped en Wasteland is een meer moderner geluid te ontdekken. Dit geeft de songs een frisser elan.

Ook de vocalen van Ilja Schneider komen veel beter uit de verf in deze nieuwe songs. Hij heeft nog steeds het rauwe randje in zijn stemgeluid, maar hij zingt simpelweg veel beter. Daarnaast zijn de melodielijnen sterker en gevarieerder. Tenslotte is er nog een compliment voor de productie. Die klinkt perfect voor deze warme, opzwepende rockmuziek. Zeremony is een trio zonder bassist, maar het geluid komt allesbehalve dunnetjes over.

Cosmic Dystopia is een laagdrempelige plaat die je makkelijk opzet. Dit zijn vijf sterke tracks waarin Zeremony een moderne draai geeft aan seventieshardrock. Deze ep belooft veel leuks voor de toekomst.

1. Space Odyssey
2. Sea Of Tranquility
3. Darkness